Nieuws/Binnenland
1082421
Binnenland

Pioniers in Brazilië

De digitale verzekeringswinkel van Pieter Lekkerkerk (37) en Marco Kemp (41) geldt in Braziliaanse media als één van de meest veelbelovende internetbedrijven, maar winst maken de Nederlandse ondernemers na ruim twee jaar nog niet. „Kosten gaan in Brazilië ver voor de baten uit”, vertelt oud-bankier Kemp op het hoofdkwartier van EscolherSeguro in het centrum van São Paulo. „Er liggen grote kansen, maar het is duur en tijdrovend om een bedrijf starten. Gelukkig hadden we een stevig startkapitaal.”

In 2009 zegden beiden een goed betaalde baan op – Lekkerkerk bij adviesbureau McKinsey en Kemp bij Banco Santander – om samen de Braziliaanse verzekeringsmarkt open te breken.

Pas een jaar later was hun start-up een feit. Lekkerkerk: „Brazilië heeft een slopende en onlogische bureaucratie, waardoor je minder tijd overhoudt voor het echte ondernemen. We betalen alleen al negen keer per maand belasting!" Gemiddeld besteedt een bedrijf er jaarlijks 2600 uur aan belastingverplichtingen, een officieus wereldrecord.

Maar na een stroeve start zit er nu schot in de zaak. De premieomzet van EscolherSeguro verdubbelt dit jaar naar €4 miljoen, met autoverzekeringen als voornaamste pijler. Deze markt groeit met 15% per jaar, mede doordat pas 30% van de Braziliaanse auto’s verzekerd rondrijdt. Voorlopig wordt minder dan 1% van de polissen via internet verkocht.

Kemp: „Verzekeringen worden hier vooral via tussenpersonen afgesloten. Onze site vervangt die tussenlaag en bevordert concurrentie via prijsvergelijking."

Driekwart van de klanten komt uit de nieuwe Braziliaanse middenklasse, een grote groep kersverse consumenten met een gebruiksaanwijzing waar veel bedrijven nog mee worstelen. Lekkerkerk: „Voordeel is dat ze openstaan voor nieuwe producten zoals het onze. Maar je moet je voorwaarden heel goed uitleggen. Elke cent telt in hun kwetsbare gezinsbudget."

 

Lees vandaag het complete verhaal in op de pagina Mijn Bedrijf in De Telegraaf.