Nieuws/Binnenland
1082445
Binnenland

SKS 2013 zeildag 8 skûtsjesilen

Bijna-ongeluk op achtse zeildag Friesland

Rood kleurde de skûtsjevloot gistermiddag bij het SKS-skûtsjesilen bij Woudsend: een reeks schepen kwam over de finish met een wapperende, rode protestvlag in het want. Het meer had ook bloedrood kunnen kleuren, want bijna waren er zwaargewonden gevallen aan boord van Drachten en Heerenveen.

Drachten sloeg om doordat Heerenveen hen aantikte. De mast van Drachten landde op de voorstag van Heerenveen.  De schepen raakten in elkaar verstrengeld, waarbij het publiek gilde van ontzetting. Dat daarbij de verstagingen en masten niet knapten, was een godswonder.Drachten moest direct de strijd verlaten met averij. Ook Grou verliet later bij de onderste ton het strijdtoneel vanwege schade. Joure verloor de fokkeloet in het geweld, en vroeg via Twitter wie hun uitrusting had gevonden op het meer.  

Vaargeweld

Het tekende het vaargeweld van de schepen bij windkracht vijf. Kort voor de start gingen zeilen en fokken zenuwachtig naar beneden om snel nog te reven. Langweer trok het grootzeil pas in de laatste drie minuten voor de start omhoog. 

Protestkamer

Sneek voer zover vooruit, dat het zonder averij en zonder protesten een eigen race kon varen. Uiteindelijk finishte Sneek 3,5 minuut eerder voor Bolsward, de derde overwinning op rij. Lemmer pakte de derde plek. Door de zee aan protestvlaggen werd vanaf de vierde plek van Joure de uitslag bepaald in de protestkamer. 

Inschattingsfout

Schipper Douwe Visser koerst af op zijn achtste titel. Vandaag vaart de vloot twee inhaalwedstrijden op hetzelfde wedstrijdwater als gisteren, een zegen voor de kampioenszeiler: ,,Dit water, dit weer, dat vind ik mooi." Maar hij bekende na de wedstrijd ook een inschattingsfout te hebben gemaakt: ,,Ik dacht dat de wind zou afnemen, maar die haalde juist aan. Maar ik had niet gereefd, en dat was echt onverstandig." 

Versleten grootzeil

De schotenmannen op het achterdek van Leeuwarden hadden het extreem zwaar. Bruut gezegd: het Leeuwarder skutsje is een natte broodkorst die over het water deint onder een uitgezeild, totaal versleten zeil.  Voor de wedstrijd bekende de Leeuwarder schipper Meeter dat hij van wal zou gaan met een versleten grootzeil uit 2006, omdat hij domweg geen beter zeil heeft. 

Hol en dun

,,Het zeil is hol, dun en met harde wind kunnen we het amper hanteren. En ik kan het niet reven", erkende de debutantschipper. ,,Dus het is de dood of de gladiolen", lachte de sympathieke schipper, die zijn echtgenoot naast zich heeft aan dek als adviseur. Een historische combinatie, die uniek is in de geschiedenis van het SKS-skûtsjesilen.Leeuwarden leek redelijk mee te kunnen varen bij de harde, vlagerige wind, maar finishte als achtste.

Te vroeg

Meeter: ,,Eigenlijk ben ik een jaar te vroeg begonnen. We hebben het smoordruk met de bouw van ons eigen woonschip, een klipper, die in de gracht in Leeuwarden mag liggen. Bovendien moet er nog heel veel werk gebeuren aan dit skûtsje. Het schip is slap. De spanten liggen los. Ik kan ze met de hand verschuiven. Er zit wel een nieuw vlak onder, maar de lasnaden hebben losgelaten. Het hele schip tordeert: het draait om zijn lengteas, heeft totaal geen stijfheid. Het is niet op gang te krijgen. Met zoveel zaken die niet kloppen, kunnen we ook niet trimmen. Want waar begin je?Het schip loopt dan niet mooi rechtuit. Ik moet enorm sleuren aan het helmhout. Mijn bemanning doet wat het kan." 

Anderhalve ton

De schipper schat de kosten voor het opknappen van zijn wedstrijdschip op anderhalve ton, een enorm bedrag voor een club die minder financiële support heeft dan bijvoorbeeld d'Halve Maen, die het Philipsconcern achter zich heeft. Dat de Leeuwarder debutant toch nog meekomt met de vloot, komt door zijn fabelachtige ervaring: ,,Ik zeil met skûtsjes vanaf mijn 16de, en vanaf mijn 21ste ben ik schipper van een skutsje geweest in de open klasse."

MagiërsMet de zeilmaker wordt inmiddels al gesproken door de Leeuwarders, maar feitelijk moet het hele schip 'op de kop', weet Meeter, die hoopt op een financiële bijdrage van de Friese hoofdstad. De ingrijpende werfbeurt zal mogelijk al komende winter plaats hebben bij beroemde Friese ijzerjongens: de gebroeders Los, die een fantastische reputatie hebben binnen de skûtsjewereld als 'magiërs met de lastoorts'. 

Meer wind

Voor vandaag is er nog meer wind voorspeld, zeker windkracht vijf . Twee inhaalwedstrijden op hetzelfde water kunnen Douwe Visser een historische reeks overwinningen op rij opleveren, namelijk vijf. De legendarische zeiler zou zichzelf daarmee overtreffen en het kampioenschap bijkans kunnen beslissen. Gisteren was elke slag raak: in lineaalrechte slagen stoof Douwe Visser naar de eindzege, zonder om te kijken naar de vloot die elkaar in de haren vloog en nog urenlang in de protestkamer ruzie maakte.