Nieuws/Binnenland
1082455
Binnenland

SKS 2013 zeildag 7

Winnen voor Douwe niet vanzelfsprekend

'Skûtsjekoning Douwe' bewees op het IJsselmeer zaterdagmiddag dat de overige skûtsjeschippers slechts lakeien zijn. Zelf zou hij dat nooit zeggen. ,,Winnen is geen vanzelfsprekendheid", is een van zijn lijfspreuken.

Vanaf de start -met een uur vertraagd vanwege het onweersfront dat Nederland overrompelde- domineerde de zevenvoudig kampioen tijdens de SKS-skûtsjesilenwedstrijd bij Stavoren. 

Gewaagd

Mooi zichtbaar vanaf de dijk was dat alle skûtsjes door de nieuwe zeilformule wat betreft snelheid aan elkaar gewaagd zijn. Ook een dag eerder, bij Elahuizen, voeren de veertien schepen na twee uur zeilen nog steeds compact bijeen. Sluw zeilen geeft nu de doorslag. En dat kan de Sneker koning, samen met zijn adviseuse Marije Faber.

Pechvogels

Voor de tweede dag op rij waren de grote pechvogels Pieter Meeter van Bolsward en Lodewijk Meeter van Huzum. Lopend over de IJsselmeerdijk richting de routebespreking erkende Pieter Meeter dat hij de wedstrijd bij Elahuizen had verprutst door blind te vertrouwen op de voorspelling van Piet Paulusma dat 's middags de wind zou gaan liggen.

Hol doek

,,Dus ik had het oude zeil erop laten zetten: lekker hol doek, daarmee zouden we beter kunnen varen met licht weer. Maar de wind haalde juist aan, en we waren echt kansloos." Zijn pech werd uren later nog groter: hij belandde tijdens de wedstrijd buiten het wedstrijdwater. Schipper Jaap Zwaga van Langweer zag dat Bolsward de rode boeien had genegeerd; dus knoopte die de rode protestvlag in de verstaging. Vlak voor de finish erkende Pieter Meeter zijn fout. Dat toonde hij door de groene vlag te hijsen, waarmee hij in eerste instantie drie niet aftrekbare punten accepteerde. 

Protest

Maar schipper Zwaga zette het protest door: ,,Bolsward had er zwaar voordeel van. Ik ben normaal wel schappelijk, maar nu even niet.” Het protest werd voorgelegd aan de jury en zij besloten het toe te wijzen. Bolsward finishte daarom als laatste, maar de veertien strafpunten zijn aftrekbaar, dus ligt Bolsward in het klassement nog altijd derde. ,,Teleurgesteld? Ja. Verslagen? Zeker niet! Nog een hele week volle bak! We staan derde en nog zes wedstrijden te gaan", aldus de verbeten Bolswarders. 

Gretigheid

Door de gretigheid van de schippers was de eerste start ongeldig. Bij de tweede poging spoot de Sneker Ferrari richting koppositie en bouwde de voorsprong gestaag uit. ,,We hadden een prima start en konden de wedstrijd controleren", concludeerde Douwe Visser achteraf tevreden. 

Knappe plaats

Huzum, de publiekslieveling na de historische zege bij Langweer, had een vernederend lesje zeilregels gekregen een dag eerder op Elahuizen. Door een onhandige manoeuvre op de laatste meters verspeelde Lodewijk zijn knappe tweede plaats, en weg terug geprotesteerd naar de allerlaatste plaats. Schipper Lodewijk Meeter erkende zaterdagochtend dat hij domweg te gretig was geweest. ,,Ik had het moeten aan zien komen dat ik op de laatste meters geklopt zou worden. Ik had genoegen moeten nemen met de derde plaats." 

Publiekslieveling

Onder het publiek kan Huzum om veel sympathie rekenen: zo goed meevaren met een nieuw skûtsje, waaraan keihard is gewerkt, en dat nog moet worden afbetaald. Lodewijk: ,,We mogen het schip in drie jaar betalen." En dan ook nog zeilen met een oud tuig. Gisteren finishte Lodewijk als laatste. Hij hoopt dat vanuit Huzum meer enthousiasme komt voor het skutsjesilen, en er dus financieel meer mogelijk wordt. ,,Andere schippers worden op straat herkend als ze door hun eigen stad lopen, ik niet. Maar eerlijk is eerlijk: voordat mensen zich met ons willen associëren moeten we ook successen gaan boeken." 

Thuiswater

Vandaag en morgen zeilen de skûtsjes op de Hegemer Mar bij Woudsend. Een groot voordeel voor schipper Teake Klaas van der Meulen, die zaterdag als tweede eindigde, want hij kan twee dagen lang op thuiswater varen.