Nieuws/Binnenland
1082892
Binnenland

Macintosh-baas droomt van herstel na de zomervakantie

AMSTERDAM - Als één van de langstzittende bestuursvoorzitters van een beursgenoteerde onderneming in ons land, sinds 2002, leidde Frank De Moor Macintosh (Scapino, Kwantum, Manfield) al eens eerder door een grote transformatie. Momenteel is het opnieuw alle hens aan dek. Over twee jaar moet het winkelconglomeraat herboren uit de crisis komen. De halfjaarcijfers afgelopen week, waren echter nog om te huilen. „Ik kan niet uitleggen waarom in Spanje het consumentenvertrouwen beter is dan in Nederland.”

Frank De Moor is een aimabele Belg. Drinkt graag een colaatje, kan moeilijk afscheid nemen, omdat hij steeds weer een anekdote opduikelt, en wordt enthousiast als hij mensen op ’zijn’ Scapino-gympen ziet lopen, ook al is het onder een net pak.

„Toen ik in 2002 aantrad, zat Macintosh nog in een stuk of twaalf takken van sport. Inmiddels zijn dat er twee, na de verkoop van Halfords en BelCompany. Die laatste heb ik nota bene zelf helpen opbouwen. Er is dus altijd iets te doen,” geeft De Moor als antwoord op de vraag, of zijn houdbaarheidsdatum niet in zicht komt. „Een ander mag zeggen, dat indien je te lang de baas bent, je moet oppassen niet in jezelf te gaan geloven. Ik zeg, ik ben blij dat ik in mezelf geloof,” aldus het in 1962 geboren kind van de zaak.

Afgelopen maand verkocht De Moor Halfords aan de eigen directeur, Peter Jan Stormmesand. Macintosh leende Stormmesand €6,5 miljoen, om die overname te bekostigen. Armoede? „Nee, wij hebben juist vertrouwen in Peter Jan, we krijgen die lening echt wel terug. En anders zijn de voorraden van Halfords ons onderpand, die zijn wel meer dan €6,5 miljoen waard.”

In 2015 moet het nieuwe Macintosh er staan, De Moor werkt dan 25 jaar voor het bedrijf. „Daarna liggen alle opties open. We hebben nu twee productgroepen: Living en fashion. Living is louter Kwantum, de value retailer bij uitstek op de huis, tuin en keukenmeubelmarkt. Betaalbaar is de trend. Kwantum verkoopt echter amper 1% online. We willen dat opvoeren, of, zoals we dat zelf noemen, we willen de cross channel verkopen opvoeren.” Met cross channel bedoelt de topman: mensen zoeken op internet hun meubelstuk op, maar als ze gekozen hebben, gaan ze alsnog naar een willekeurige fysieke winkel, eventueel ook om te ruilen.

Indien Kwantum in Nederland is uitgegroeid, moet via autonome groei of via het overnemen van lokale zaken, Kwantum ook dé value retailer in Groot-Brittannië gaan worden. Of dat echter onder de Macintosh vlag gaat gebeuren, of onder de vlag van een private equity partij, ’daarover beslissen we in 2015’, aldus De Moor.

Gemiddeld zet Macintosh slechts 5,4% van zijn omzet online om. Ondertussen sluiten er wel 110 van de 1107 winkels hun deuren. Is De Moor niet te laat het internet opgegaan met zijn winkels? „Welnee, de retailsector verplaatste zich in 2011 pas en masse naar online, en toen hadden wij ook, als één van de eersten, ons actieplan, hoe daarop te reageren. Internet was echter de laatste druppel van een al langer groeiend probleem. Tussen 2004 en 2012 groeide de schoenenmarkt met 3%. De inflatie was 14%. En het winkeloppervlak groeide in de sector met 21%. U kunt natellen, dat dit wel fout moest gaan.”

Wel zet Macintosh met schoenen forse stappen online: „Gemiddeld wordt 12% van de Nederlandse schoenen via internet verkocht, wij zitten op 10,4%, dus niet ver achter. Het heeft alleen even geduurd om op stoom te komen, omdat we eerst voorraden moesten centraliseren,” aldus de topman.

De 3D printer vreest De Moor niet. „Een fata morgana, gaat wel rol spelen, maar niet in de schoenenbranche. Wat we wel gaan doen is, ontwerp je eigen behang. En bedrukken van schoenen.”

Macintosh heeft één Spaanse aandeelhouder. „In Spanje heeft men een beter consumentenvertrouwen dan Nederland. Die aandeelhouder wil weten hoe dat kan. Tja, dat kan ik ook niet uitleggen,” zegt De Moor, voordat hij na ’een zwaar halfjaar’ met zijn gezin het vliegtuig naar Canada pakt, voor een welkome vakantie. „Maar jullie politici, met hun proefballonnetjes en lastenverzwaringen, spelen er wel een rol bij. De detailhandel in Nederland moet maar eens een mooie coup organiseren, om hier dezelfde gigantische decemberverkopen te organiseren, als dat de Amerikanen dat doen. Dan kunnen we 2013 nog mooi afsluiten.”

Macintosh zag de omzet in het afgelopen halfjaar met ruim 10% terugvallen tot €379,6 miljoen. De online- omzet steeg in het eerste halfjaar wel met 9,3% tot €20,5 miljoen. Het nettoverlies liep op tot ruim €17 miljoen.