Nieuws/Binnenland
10829
Binnenland

’Asfaltkassa’ rinkelt

Den Haag - Normaal gesproken maakt het ministerie alleen het aantal overtredingen bekend dat geconstateerd wordt door de onverbiddelijke camera’s op de elf trajectcontroles in ons land. Dat gebeurt iedere vier maanden. De eerste twee periodes van dit jaar leverden al 1,53 miljoen bekeuringen op en daarmee stevent 2016 af op een absoluut record.

In vergelijking met vorig jaar en 2014 waren er respectievelijk 1,23 miljoen en 1,18 miljoen weggebruikers die via een trajectcontrole tegen de lamp liepen. De stijging is des te opvallender omdat het aantal staande houdingen van snelheidsovertreders op de snelwegen juist enorm afneemt. In 2014 nog 487.000 weggebruikers tegen 241.00 een jaar later.

Uit de cijfers van januari tot en met oktober van dit jaar is duidelijk dat de A2 met vijf rijbanen in twee rijrichtingen tussen Amsterdam en Utrecht dé absolute melkkoe voor de overheid is. De eerste tien maanden van dit jaar werd in beide richtingen op deze route al voor 42 miljoen euro aan bekeuringen binnengehaald.

Dat betekent dat iedere dag te snel rijdende weggebruikers voor 112.000 euro de staatskas spekken. Het traject is daarmee verantwoordelijk voor 43% van alle boetebedragen die de trajecten gezamenlijk opbrachten. Opvallend is dat de route Utrecht richting Amsterdam met 26,2 miljoen fors meer opbracht dan andersom (€15,9 miljoen).

Op de tweede en derde plek van de ’asfaltkassa’ prijken de A4 (bij Leidschendam) en A10 (Amsterdam-West), waar hardrijders respectievelijk €14 miljoen en bijna €8 miljoen aan boetes verzamelden.