Nieuws
1085639
Nieuws

Duitsland om verantwoording geroepen in aircodiscussie

Frankrijk blokkeert de verkoop van auto's met het koelmiddel R134a. Duitsland staat die verkoop wel toe, maar nu moet het land zich verantwoorden aan alle andere lidstaten.

R1234YF

In Frankrijk wordt de verkoop van de Mercedes A-, B- en SL-Klasse geblokkerd, omdat deze auto's gebruikmaken van koelmiddel R134a. Het gaat hier om nieuwe auto's waar volgens de EU het verkeerde koudemiddel voor de airco in zit. Ze worden door Mercedes namelijk afgevuld met R134a, terwijl dit volgens de Europese regelgeving R1234YF zou moeten zijn. Auto's met een typegoedkeuring vanaf 2011 moeten gebruikmaken van het nieuwe gas.

De Duitse overheid steunt Mercedes en laat het merk nog steeds auto's bouwen die gebruik maken van R134a, waaronder de nieuwe S-Klasse, die het merk overigens niet heeft laten goedkeuren, omdat ze het in de boeken hebben gezet als facelift. Dan is een nieuwe goedkeuring niet nodig. Nu hebben de andere leden Duitsland om verantwoording gevraagd. Het land moet op 20 augustus met een verklaring komen waarom ze de verkoop toestaan. De fabrikant van het koelmiddel ontkent dat het zou kunnen ontvlammen.

Sinds een aantal maanden moeten van de EU nieuwe auto's uitgerust worden met R1234YF als standaard koelmiddel. Lidstaten van de EU steunen Frankrijk nu in de beslissing om de registratie van auto's te staken die niet voldoen aan die eis.

Mercedes-Benz

Mercedes heeft aangegeven geen vertrouwen te hebben in het nieuwe koelmiddel R1234YF, omdat dit volgens het Duitse merk zou kunnen ontvlammen bij een ongeluk. De fabrikant van het koelmiddel ontkent dit..

De EU wil dat het nieuwere middel wordt gebruikt, omdat dit beter voor het milieu is.