Nieuws/Binnenland
1085750
Binnenland

Nederlander laat zich in winkel inspireren

Meer dan de helft van de Nederlanders (63 procent) laat zich inspireren in de winkel als het om kleding kopen gaat. Voor een kwart (23 procent) is het straatbeeld een inspiratiebron. Fashion-rubrieken in tijdschriften hebben op 12 procent van de Nederlanders invloed en modeshows slechts 1 procent. 

Dat blijkt uit een enquête onder 1002 Nederlanders van 18 jaar en ouder in opdracht van Batavia Stad Fashion Outlet.De meeste Nederlanders vertrouwen op hun eigen modegevoel, namelijk 93 procent. Maar partners hebben vaak ook een vinger in de pap. Naast zichzelf luistert 53 procent ook naar de partner. Mannen laten zich vaker leiden door hun wederhelft dan vrouwen, 61 tegenover 46 procent.Als we kledingadvies van een bekende Nederlander zouden willen ontvangen, dan is voor veel van de ondervraagden koningin Máxima geschikt.Nederlanders lijken niet gevoelig te zijn voor trends. 73 procent zegt niet te hebben meegedaan aan specifieke modegrillen als tuinbroeken, bomberjacks of ’overknee’ kousen. Het deel dat zich wel hieraan heeft overgegeven, zegt zich hier niet voor te schamen.Anderen die zich wel lieten leiden door een trend, schamen zich het meest voor een broek met wijde pijpen. Dat we wars zijn van trends, betekent niet dat het ons niet kan schelen hoe we erbij lopen.We vinden het belangrijk om er goed uit te zien. Daarbij gebruiken we een combinatie van duur en betaalbaar. Ruim de helft van de Nederlanders (52 procent) ’mixt en matcht’ betaalbare kleding en duurdere mode-items om tot een geslaagde outfit te komen.Slechts 19 procent heeft designerkleding in de kast hangen. Bijna driekwart (73 procent) is gelukkiger met een kledingstuk dat voor een zacht prijsje op de kop is getikt dan met een duurder ’item’ waarvoor gespaard is.