Nieuws/Binnenland

Toursucces jaagt kijkcijfers omhoog

De prominente Nederlandse inbreng in de Tour de France kluistert sportliefhebbers massaal aan de buis.

Van elke tien toestellen die zondagmiddag tijdens de beklimming van de Mont Ventoux waren ingeschakeld, stonden er gemiddeld zes afgestemd op het liveverslag op Nederland 1. Bij de finish rond half vijf waren dat er zelfs acht op de tien.

„De Tour leeft als een tierelier”, zegt NOS-directeur Jan de Jong. „Van oudsher is er veel belangstelling voor bergetappes, maar door het Nederlands succes neemt dat alleen maar toe.”

Vier van de acht best bekeken programma's van zondag hadden met de Tour de France te maken. Behalve het liveverslag van de Touretappe maken daar ook de nabeschouwing, de Avondetappe en het programma Andere Tijden Sport over de overleden wielrenner Tom Simpson deel van uit.

Zondagmiddag keken 2,3 miljoen Nederlanders op enig moment naar de bergetappe, ondanks het fraaie zomerweer. De finish werd volgens De Jong door bijna 1,7 miljoen mensen gezien.

Ook de Avondetappe zit in de lift. In vergelijking tot vorig jaar is het gemiddeld aantal kijkers gestegen van 885.000 naar 922.000. Het programma zit deze jaargang al vijf keer boven de miljoen kijkers na 2 weken. Vorig jaar gebeurde dat in die periode maar twee keer.

Vooral oudere mannenUit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek kan worden geconcludeerd dat de uitzendingen over de Tour de France voornamelijk oudere mannen trekken en nauwelijks vrouwen. „Wielrennen kent een ouder kijkersprofiel”, zegt Rebecca van Zijl, directeur radio- en tv-reclame bij Zenith Optimedia, een adviesbureau voor adverteerders.

Van Zijl analyseert al jaren het kijkgedrag rond sportuitzendingen. Opvallend is dat de jeugd nauwelijks interesse heeft voor de tv-uitzendingen van de Tour de France.

Van de bijna 1,4 miljoen kijkers die zondag de uitzending van de Touretappe naar de top van de Mont Ventoux volgden, blijken onder 13- tot 19-jarigen slechts 49.000 jongeren te hebben gekeken.

Ouderen kijken juist des te meer. In de leeftijd van 50 tot 64 jaar waren dat er 382.000. In de categorie 65 jaar en ouder waren dat er nog eens 302.000. De leeftijdsgroep 35 tot 49 jaar was het best vertegenwoordigd, met 384.000 kijkers.

Vrouwen laten volgens Van Zijl de Tour al jaren grotendeels aan zich voorbijgaan. NOS-directeur Jan de Jong is het niet met de stelling eens. Volgens hem kijken ook veel oudere vrouwen naar de touruitzendingen, waardoor de verhouding tussen mannen en vrouwen schommelt tussen 35 en 65 procent.

„Het klopt dat de kijkers naar wielrennen gemiddeld ouder zijn dan de kijkers naar andere sporten als voetbal”, aldus De Jong. „Het is dus logisch dat er ook meer oudere vrouwen kijken.”

In zijn algemeenheid heeft de vergrijzing volgens hem grote invloed op de leeftijdssamenstelling van het kijkerspubliek. „Die oververtegenwoordiging van ouderen is er. Maar door de toenemende kijkcijfers zien we juist dat ook veel meer jongeren naar de Tour kijken. Daardoor neemt het jongerenaandeel toe.”