Nieuws/Binnenland

Hoteliers: wel of niet op boekingssites?

Hotelgasten die op zoek zijn naar het scherpste prijsje zijn sneller geneigd om een overkoepelende boekingssite te bezoeken dan contact op te nemen met het hotel zelf. Hoe ga je daar als hoteleigenaar mee om? Meegaan met de meute en jezelf op die sites aanbieden, met alle voorwaarden en afdrachten van dien, of pleiten voor onafhankelijkheid?

De helft van de hotelgangers boekt kamers via boekingssites als Booking.com, daartegenover denkt 23 procent het voordeligst uit te zijn wanneer ze via de site van het hotel zelf boeken. Het lijkt erop dat de website van een hotel vooral wordt gebruikt ter oriëntatie (63 procent). Maar boekingssites dienen ook dát doel voor velen (49 procent). Zowel boekingssites als hotelsites scoren hoger dan online recensies (37 procent), vrienden/familie/kennissen (33 procent) en een reisbureau (21 procent). Dit blijkt uit een onderzoek van Logis Hotels, keten van onafhankelijke hotel-restaurants in Europa, onder 608 respondenten.

Doorslaggevende factoren bij de keuze voor een hotel zijn - met stip op 1 -  de prijs (90 procent) en ook vindt men het belangrijk dat daar ontbijt bij is inbegrepen (85 procent). De locatie is voor 76 procent een voorwaarde.

Waarom niet meedoen?

,,Mensen boeken vaak via de grote boekingssites, omdat ze denken dat ze daar de scherpste prijs kunnen krijgen. Opmerkelijk, want direct en persoonlijk contact met een hotel leidt vaak tot een nog betere deal of bijvoorbeeld een gratis upgrade naar een luxere kamer”, zegt Wim Wildeboer, voorzitter van Logis Hotels Holland. ,,Wat vrijwel niemand namelijk weet is dat de hotelier voor elkeboeking twaalf, veertien of meer procent moet afstaan aan deboekingssite. Hiermee zijn zo enorme bedragen gemoeid.''

,,Voor een hotel is het uiteraard goed dat jegevonden wordt via een boekingssite. Het is echter wel aan ons omgasten te overtuigen direct contact op te nemen met het hotel. We moeten welscherp blijven, inventief zijn en goed voor onze gasten zorgen!”vervolgt hij.

Waarom wel meedoen?

Toch hebben boekingssites voordelen, zoals enorm bereik. ,,Het idee is het aanbieden van een platform waar hotels en dergelijke zich kunnen profileren en het managen van reserveringen. Hotels betalen een bepaald percentage van de kamerprijs, maar mogen deze helemaal zelf bepalen. We brengen hoteliers in conctact met klanten over de hele wereld. Ze krijgen hun eigen webpagina, die in 40 talen wordt vertaald en alle informatie wordt overzichtelijk bijgehouden,'' aldus een woordvoerder van Booking.com.