Nieuws/Binnenland
1087016
Binnenland

Gevangenen klagen over dure koffie

DEN HAAG - Het winkelsysteem in gevangenissen is niet goed, concludeert de Nationale ombudsman uit onderzoek. Producten worden verkeerd, niet voldoende of helemaal niet geleverd. Gedetineerden klagen onder meer over prijsstijgingen voor frisdrank, koffie, thee en verse producten.

Ook betalingen gaan geregeld mis. Alle ’misstanden’ stuiten op onbegrip bij gedetineerden, want zij moeten hun bestelling al een week vooraf doorgeven. Sinds 15 september heeft de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) de bevoorrading neergelegd bij één leverancier, waarvan de Ombudsman grote verbeteringen verwachtte. Toch ontving hij daarna nog klachten.

Twee jaar geleden is de Nationale ombudsman begonnen met het onderzoek naar „wat gedetineerden mogen verwachten van de wijze waarop de DJI zorg draagt voor redelijke winkelprijzen in penitentiaire inrichtingen.” Dat gebeurde omdat er meerdere signalen bij de ombudsman waren binnengekomen over onvrede over de winkelprijzen.

De ombudsman heeft in een brief aan minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming binnen vier weken om reactie gevraagd.