Nieuws/Binnenland

'Kind financieel tureluurs door computerspel'

Bij het spelen van computerspellen dreigen kinderen het onderscheid kwijt te raken tussen echt en virtueel geld. Door de opkomst van online gamen is het soms niet meer duidelijk wanneer er nu met echte euro's of met fictieve 'credits' of 'kudo's' betaald wordt, waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag.

Ouders moeten meer doen om hun kroost hiervan bewust te maken, vindt de toezichthouder. Er zijn tegenwoordig veel spelletjes waarbij kinderen spullen kunnen kopen in een virtuele wereld. Waar dit voorheen alleen fictieve aankopen in het spel betrof, bijvoorbeeld een boerderijdier, extra voorwerpen of wapens, moet er nu 'in-game' ook steeds vaker met echt geld worden betaald.

Zo is het voor veel spelletjes bijvoorbeeld nodig om echte betalingsgegevens af te staan voordat het spel kan worden gespeeld. Het is niet altijd duidelijk waar deze gegevens precies voor worden gebruikt.

Vooralsnog lijkt nog geen sprake van misstanden, maar de markt voor online games groeit snel en kent een vaak jonge doelgroep. Ouders doen er daarom goed aan hun kinderen goed uit te leggen hoe de betaalmethoden in de spelletjes precies in elkaar steken, stelt de ACM. Ook kunnen ouders helpen om de beveiligingsinstellingen van mobiel, tablet of computer aan te passen, zodat de betaalmogelijkheid wordt geblokkeerd.

„Spelers van onlinegames moeten tijdig informatie ontvangen over de kosten en voorwaarden van het spel”, zegt ACM-bestuurslid Anita Vegter. „Daarom roepen wij ouders en kinderen op hun klachten bij ons loket ConsuWijzer te melden.”

In een jaar tijd is het aantal spelers dat mobiel spellen speelt, gestegen van 3,2 naar 4,4 miljoen, blijkt uit onderzoek. Ongeveer 1 op de 5 gebruikers betaalt voor de apps. In 2012 besteedden Nederlandse consumenten ongeveer 139 miljoen euro aan online games. Jongeren tussen 7 en 17 jaar spelen gemiddeld 2 á 3 uur per dag op het net, een kwart zelfs meer dan 4 uur per dag.