Nieuws

Valse start trajectcontrole A2

Rijkswaterstaat gaat de bebording op de oprit bij Vinkeveen voor de trajectcontrole op de A2 tussen Utrecht - Amsterdam aanpassen. De afstand tussen de controlepoort op de A2 en de snelheidsborden is te klein.

Probleem

Bij een snelheid van 100 km/uur geldt dat er een afstand van 280 meter tussen het snelheidslimietsbord en de trajectpoort moet zitten. Bij Vinkeveen is dat enkele meters. Daardoor heeft het invoegende verkeer bij Vinkeveen minder ruimte om zich aan de lagere snelheid aan te passen. Op de oprit geldt, zolang er geen snelheidsbord staat, een maximum snelheid van 130 km/uur, terwijl er op het traject een snelheid van 100 km/h geldt. Het probleem is door Autovisie aangekaart bij het OM. "We hebben Rijkswaterstaat geïnformeerd om extra limietsborden te plaatsen op de oprit bij Vinkeveen. Daarvoor is al goedkeuring ontvangen en de borden worden zo spoedig mogelijk geplaatst. We hebben er op aangedrongen dat te doen voordat de trajectcontrole deze maandagochtend op het traject A2 in de richting van Utrecht naar Amsterdam tussen Maarssen en Holendrecht start", zegt Ernst Koelman, woordvoerder van het Landelijk Parket bij het Openbaar Ministerie.

'Signalering kan beter'

Over het algemeen is het slecht gesteld met de signalering van de trajectcontrolesystemen, vindt de Bovag. "Mensen weten vaak niet welke snelheid waar geldt", stelt Paul de Waal van de Bovag. In de eerste vier maanden van 2013 zijn 560.000 van de ruim 812.000 boetes uitgedeeld door snelheidsovertredingen op trajectcontroles op de A2 (Amsterdam-Utrecht), de A4 bij Leidschendam en de A58. Volgens de Bovag niet heel vreemd. "Je moet als overheid de weggebruiker helpen om zich aan de regels te houden door met regelmaat borden te plaatsen. Nu gebeurt dat nog veel te weinig, met als gevolg enorm veel boetes op de snelwegen waar een trajectcontrole actief is", zegt De Waal.

Hoe werkt het?

Het nieuwe 15,4 kilometer lange traject op de A2 bestaat uit drie secties waarin wordt gemeten hoe hard je gemiddeld gereden hebt. Er wordt dus niet geflitst als je te hard onder de eerste trajectpoort rijdt. Je hebt tijdens de controle de tijd om je snelheid aan te passen. Rij je drie keer te hard in een van de drie secties, dan volgt slechts één boete. Uiteraard is dat de bekeuring van de hoogste snelheidsovertreding.