Nieuws
1089912
Nieuws

Deezer wil 5% muziekmarkt in 2016

De Franse streaming muziekdienst Deezer is bezig zijn bekendheid in de rest van de wereld te vergroten. Met op de lokale markt gerichte muziekkeuzes hoopt de Spotify-rivaal in 2016 een aandeel van vijf procent in de digitale muziekmarkt te bemachtigen.

Fabrizio Gentile, baas van Deezer Benelux, noemt het een mooie realistische ambitie. “In Frankrijk zijn we al nummer 1 en in Belgie is onze naamsbekendheid ook groot.” In Nederland verwacht hij een snelle stijging van het aantal gebruikers onder meer door de samenwerking met T-Mobile, maar ook door aanwezig te zijn bij evenementen als festival De Beschaving en Amsterdam Fashion Week.

Inmiddels maken dagelijks 3000 muziekliefhebbers een nieuw profiel aan bij Deezer. Zo op het oog is er weinig verschil tussen de Franse streaming muziekdienst en zijn voornaamste concurrent Spotify.Wel verschilt het gratis aanbod. Spotify beperkt het gratis luisteren tot tien uur per maand. Bij Deezer kunnen muziekliefhebbers het eerste jaar onbeperkt gratis muziek luisteren, daarna moeten ze overstappen naar een betaalde versie. Zowel Deezer als Spotify kennen een abonnement van €4,99 per maand waarbij onbeperkt reclamevrij via de pc muziek kan worden geluisterd plus een abonnement van €9,99 per maand waarbij geluisterd kan worden vanaf mobiele apparaten. In de muziekcatalogus is weinig verschil.

Gentile meent dat Deezer zich onderscheidt van de concurrentie door de menselijke touch bij het aanraden van muziek aan gebruikers. “Onze muziekkeuzes worden niet door de computer gegenereerd. Een kwart van ons personeel houdt zich bezig met het luisteren naar muziek en geeft muziektips op basis van hun lokale ervaring. Daarin zijn we de enige,”vertelt Gentile terwijl hij door Amsterdam rijdt in een Mini. Sinds deze maand is de catalogus van Deezer onderdeel van het zogeheten mini connected -systeem. Eigenaren van zo'n systeem kunnen de mini connected-app op hun smartphone installeren. Zodra ze hun toestel aansluiten in de auto kunnen ze de Deezer-catalogus raadplegen. Wel dienen ze over een Deezer premium-abonnement te beschikken en een mobiel data-abonnement. Naast het beluisteren van muziek op mobiele apparaten is het met dit abonnement ook mogelijk muziek naar je toestel te uploaden om dit later offline te beluisteren. Dat is met name handig als gebruikers over de grens naar muziek willen luisteren.

Gentile: “We willen Deezer beschikbaar maken op alle platformen, consumenten dienen ongeacht welk mobiel apparaat ze gebruiken via Deezer muziek te kunnen beluisteren en ontdekken.” Deezer is momenteel beschikbaar op Android, iOS, BlackBerry en Windows Phone 8.

Deezer is actief in 182 landen en opende vorig jaar een kantoor in Nederland. De dienst telt tien miljoen actieve maandelijkse gebruikers en een muziekcatalogus met ruim 25 miljoen nummers.