Nieuws/Binnenland
1089983444
Binnenland

Aangifte tegen gastcurator Rijksmuseum wegens bannen ’racistische term’ Bersiap

De term Bersiap, die wordt gebruikt om de gewelddadige periode in Indonesië tijdens de revolutie (1945-1950) te omschrijven, wordt volgens Triyana als racistisch beschouwd.

De term Bersiap, die wordt gebruikt om de gewelddadige periode in Indonesië tijdens de revolutie (1945-1950) te omschrijven, wordt volgens Triyana als racistisch beschouwd.

Amsterdam - De Federatie Indische Nederlanders (FIN) zegt dinsdag aangifte te gaan doen tegen de Indonesische gastcurator Bonnie Triyana wegens het schrappen van het woord Bersiap in de tentoonstelling ’Revolusi, Indonesië onafhankelijk’ voor het Rijksmuseum in Amsterdam. „Ik word hier fysiek onpasselijk van”, aldus Hans Moll, voorzitter van Federatie Indische Nederlanders (FIN).

De term Bersiap, die wordt gebruikt om de gewelddadige periode in Indonesië tijdens de revolutie (1945-1950) te omschrijven, wordt volgens Triyana als racistisch beschouwd.

De term Bersiap, die wordt gebruikt om de gewelddadige periode in Indonesië tijdens de revolutie (1945-1950) te omschrijven, wordt volgens Triyana als racistisch beschouwd.

De term Bersiap, die wordt gebruikt om de gewelddadige periode in Indonesië tijdens de revolutie (1945-1950) te omschrijven, wordt volgens Triyana als racistisch beschouwd. Dat betoogde de gastcurator en hoofdredacteur van Historia.ID in een opiniestuk in NRC.

Volgens de FIN wordt er door Indische Nederlanders met verbijstering gereageerd op de ’schokkende’ uitlatingen van Triyana. „Het is een krankzinnige en stuitende vorm van Bersiap-ontkenning”, aldus voorzitter Moll.

„Gedurende deze uiterst gewelddadige periode zijn duizenden (Indische) Nederlanders op gruwelijke wijze gemarteld, verkracht en vermoord door Indonesiërs, vanwege hun Nederlandse c.q. Europese etniciteit”, stelt Moll.

Tekst gaat door onder de tweet.

Bersiap (sta paraat) werd als strijdkreet gebruikt door jonge Indonesische vrijheidsstrijders tijdens de periode na de Japanse bezetting van het toenmalige Nederlands-Indië. Mensen die vrijkwamen uit de Japanse kampen werden door hen aangevallen. „De Nederlanders die deze tijd meemaakten spreken over de ’Bersiap-periode’. Een tijd waarin Indonesiërs bezeten waren en burgers aanvielen met een witte huid, Indo-Europeanen, Ambonezen, inheemse Chinezen of wie dan ook die zij als koloniale collaborateurs beschouwden”, aldus Triyana.

’Revolusi! focust niet op schuld en schaamte’

De tentoonstelling Revolusi! Indonesië onafhankelijk, die nu al digitaal wordt geopend door het Rijksmuseum in Amsterdam, focust niet op schuld en schaamte maar gaat over mensen die verwikkeld waren in een groot conflict. Dat zegt directeur Taco Dibbits.

Het Rijksmuseum zegt dat het om een erg complexe geschiedenis gaat, waarin goed en slecht in allerlei nuances voorkomen. Eén ruimte is gewijd aan het „wederzijdse” geweld en zo is er bijvoorbeeld ook aandacht voor een Indo-Europese familie die te maken kreeg met geweld uit de hoek van de strijders om de onafhankelijkheid.

De verhalen van verscheidene ooggetuigen worden uitgelicht, zoals dat van een jonge Nederlandse soldaat die aan zijn ouders schreef dat de werkelijkheid in de archipel niet overeenkwam met de informatie die hij uit Nederland kreeg en dat van een Nederlandse vrouw die de zijde van de revolutionairen koos en zeer invloedrijk werd. Ook zijn er bijzondere voorwerpen en veel kunst op de tentoonstelling, waaronder werk van een jongen die destijds op 11-jarige leeftijd tekende en schilderde wat hij zag, een speciaal gemaakte installatie en zeven schilderijen die voor het eerst door het presidentieel paleis in Jakarta aan het buitenland worden uitgeleend.

Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Meer van De Telegraaf Webshop
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Meer van De Telegraaf Webshop