Nieuws
1090667
Nieuws

Nuna7 is klaar voor Australische zon

Het Nederlandse Nuon Solar Team heeft haar nieuwe zonnewagen Nuna7 voor de World Solar Challenge 2013 gepresenteerd. "Bij een snelheid van 100 km/h verbruikt hij net zoveel energie als een elektrische waterkoker", zegt Marlies Hak, teamcaptain van het Nuon Solar Team.

Verplicht vier wielen

Door nieuwe regels moet een zonnewagen dit jaar verplicht vier wielen hebben. Daardoor moesten alle deelnemende 48 studententeams uit 26 landen helemaal opnieuw beginnen.

"Deze Nuna7 is compleet anders dan de Nuna6. Hij heeft vier wielen en de hele aerodynamica hebben we opnieuw uit moeten vinden. Door te spelen met de hoek van de zonnecellen is het ons uiteindelijk gelukt dat er nauwelijks verschil is tussen de luchtweerstand van de Nuna6 en Nuna7. Het verschil bedraagt minder dan 10 procent", zegt Maarten Schuit die het aerodynamische en logistieke aspect van de Nuna7 voor zijn rekening nam.

150 kilo

Ten opzichte van de '6' is de nieuwe zonneracer met 150 kilogram slechts enkele kilo's zwaarder. Hij is gemaakt van hetzelfde type carbon als wordt gebruikt in de Formule 1. Alles moest licht van gewicht zijn, zo is ook de oranje lak lichter dan een normaal verfmengsel. De asymmetrisch gevormde Nuna7 is voorzien van 6 vierkante meter silicium zonnecellen, dezelfde cellen die te vinden zijn op daken, en kan daarmee een snelheid van 185 km/h halen. De wagen is slechts 450 centimeter lang en iets hoger dan de Nuna6. Nog een verschil is dat de bestuurder niet meer in het midden maar aan de zijkant zit. "Dat is beter voor de aerodynamica. Bovendien wordt het gewicht van de rechts zittende bestuurder deels gecompenseerd doordat de accu en andere technische componenten verder naar links zijn geplaatst. Je moet het zien als een motor met zijspan, daarmee kun je ook prima rijden. In bochten is dat minder, maar de 3.000 kilometer lange route in Australië kent bijna alleen maar rechte wegen", zegt Schuit.

Snelheidslimiet

De race start in Darwin, maar eerst moet de Nuna7 nog op Australische bodem terechtkomen. "De Nuna7 gaat 17 augustus in een houten kist per vliegtuig naar Singapore. Daar gaat hij op de boot richting Darwin waar hij begin september moet arriveren", aldus Schuiten. Het Nuon Solar Team heeft daar bij een klein schooltje een werkplaats waar ze de Nuna7 nog kunnen afstellen. Op 6 oktober klinkt het startschot van de World Solar Challenge. De teams mogen dan elke dag om 8:00 uur ’s morgens starten om vervolgens tot 17:00 uur te rijden. Op 13 oktober arriveren ze in Adelaide, in het zuiden van Australië.

In totaal zijn er vier coureurs voor de Nuna7. Een van de bestuurders is Annemiek Koers. "In Australië proberen we gemiddeld 90 km/h te rijden, we hebben ons namelijk te houden aan de lokale verkeersregels. Rijden in de Nuna7 is een bijzondere ervaring, want je ziet bijna niks en het stuurtje is niet groter dan een dessertbordje. We kregen twee maanden geleden pas te horen wie er mocht rijden, dus om alvast wat rijervaring op te doen hebben we afgelopen zaterdag nog een rijsessie gehad op Circuit Park Zandvoort. Voor een betere voertuigbeheersing. Zo verschijn je beter aan de start", zegt Koers.

Overwinning

Grootste concurrenten voor het Nuon Solar Team zijn de Tokyo University (Japan) en Michigan University (USA). "Die hebben ook altijd goede auto's. Maar we hebben er veel vertrouwen in dat het dit jaar weer gaat lukken. We gaan naar Australië en willen die wereldbeker naar Delft halen. Als we winnen, dan wordt dat de vijfde keer", zegt Rune van der Heijden, hoofd strategie van de Nuna7. Wubbo Ockels, die vanwege zijn ziekte niet aanwezig kon zijn bij de onthulling van de Nuna7, heeft veel vertrouwen in de auto. "Nuna is een merknaam geworden. Deze Nuna7 gaat winnen, dat weet ik zeker", zo laat Ockels weten in een videoboodschap vanuit Aruba.