Nieuws/Binnenland

'Openhartoperatie' van Utrecht CS is klaar

Hollandse Hoogte

UTRECHT - ,,Het was een soort openhartoperatie, maar nu is het klaar.'' Dat zeggen de Nederlandse Spoorwegen over de verbouwing van het Centraal Station in Utrecht. Het karwei heeft zes jaar geduurd, kostte 411 miljoen euro en heeft de stationsomgeving in Utrecht totaal veranderd. Op 7 december is de officiële opening van de nieuwe stationshal. De feestelijkheden gaan woensdag van start met een bezoek van de koninginnen Máxima en Mathilde (België), die met het koninklijke rijtuig naar Utrecht CS reizen.

Hollandse Hoogte

,,Terwijl er werd gesloopt, gebroken en gebouwd zijn treinen en bussen gewoon blijven rijden. Het is een klein wondertje dat dat allemaal is gelukt'', zegt een woordvoerder van de NS. Het vloeroppervlak van de stationshal is uitgebreid van 8000 vierkante meter naar 25.000 vierkante meter. Spoorbeheerder ProRail bracht het aantal wissels rond het station terug van 186 naar zestig om het kenmerkende schudden van de treinen bij Utrecht te verminderen. Alle perrons zijn verbreed en er kwamen acht nieuwe perronkappen, waarvan er drie zijn bedekt met zonnecellen.

Een grote verandering is de 'knip' tussen winkelcentrum Hoog Catharijne en het station. De stationshal heeft nu twee eigen ingangen. Die aan de Jaarbeurskant is klaar, die aan de kant van de binnenstad gaat volgend jaar open. Aan die kant wordt nog gebouwd aan onder meer de grootste fietsenstalling ter wereld. Per dag lopen op dit moment 284.000 reizigers door Utrecht CS. Dat zijn 88 miljoen reizigers per jaar. In 2030 verwacht de NS ongeveer honderd miljoen reizigers per jaar te vervoeren. Daarvoor is nu alvast ruimte geschapen, denkt de vervoerder.

’Golfplaten dak’

NS en ProRail zijn jubelend over het vele glas, het golvende dak en de hoogte van de nieuwe hal. Maar daar is niet iedereen het mee eens. Schrijver/dichter Chrétien Breukers schreef op zijn blog: ,,Het nieuwe station in Utrecht is lelijk. Niet een beetje lelijk, maar echt lelijk. Van het golfplaten dak tot de merkwaardig-gekleurde vloer, alles doet er aan mee om het geheel een uitstraling te geven van een vliegveld in een ver en arm land, of van een crematorium in Albanië (van voor 1989).'' En hij kreeg veel instemmende reacties.

,,Iedereen moet zelf maar komen kijken'', vindt de NS. De deuren staan deze weken wijd open. Voor onder meer een expositie op perron 4, voor een pop-upbioscoop in de hal, voor een trouwfeestje of voor yoga om half zeven 's ochtends.