1099877
Binnenland

Fyra V250 voldoet niet aan de eisen

Kabinet steunt NS

De hogesnelheidstrein Fyra voldoet niet aan de eisen. Dat meldde staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) vrijdag na afloop van de ministerraad. Het kabinet steunt daarmee de NS bij het besluit om te stoppen met de Fyra.

Volgens Mansveld ziet het kabinet geen reden om af te wijken van de conclusie van het Nederlandse en Belgische spoorbedrijf dat de trein niet aan de eisen voldoet. Ze is druk in gesprek om ervoor te zorgen dat de vervangende intercity snel tien tot twaalf keer per dag gaat rijden in plaats van de huidige acht keer. Het is nog onduidelijk of en wanneer dat mogelijk wordt.

Alternatief voor Fyra

De NS krijgt tot 1 oktober de tijd om met een alternatief voor de verbinding naar België te komen, zei Mansveld. De NS heeft nu het recht om over de hogesnelheidslijn te rijden, de zogeheten concessie. Op de vraag of het bedrijf dat recht mag behouden - en dus ook of er andere vervoerders op de lijn mogen gaan rijden - wilde de staatssecretaris niet vooruitlopen. „De NS heeft nu de concessie”, was alles wat ze daarover kwijt wilde.

Mansveld kon ook op een aantal andere zaken niet ingaan. Zo stelde ze dat de NS inmiddels 120 miljoen euro heeft betaald voor de treinen, maar dat nog niet bekend is of dat bedrag kan worden teruggehaald. Verder kon Mansveld niet zeggen of de NS sterk staat in een eventuele rechtszaak.

Aanbod producent

Ook op het aanbod van producent AnsaldoBreda om de problemen alsnog op te lossen met de NS, ging de bewindsvrouw niet in. Het is volgens haar aan de NS om daar verder over te praten. Mansveld zei tenslotte nog dat ze geen contact heeft gehad met de Italiaanse autoriteiten. Die zouden zich in de kwestie willen mengen.

Stekker uit Fyra

De NS besloot maandag de stekker uit de Fyra V250 te trekken. Dat noemde Mansveld toen al verstandig. Ze wilde nog wel meer uitleg van de NS. Jeroen Dijsselbloem (Financiën) had als enig aandeelhouder om meer informatie gevraagd. Mansveld noemde de situatie die is ontstaan „uitermate vervelend, vooral voor de reiziger.”

'Type trein afbesteld'

De minister zei kennis te hebben genomen van alle studies naar de trein en van het oordeel van de twee vervoerders. Het kabinet zag geen aanleiding om van hun oordeel af te wijken. „Daarmee is dit type trein afbesteld”, aldus Dijsselbloem.

Het NS moet het maximale gaan doen om het geld dat aan de hogesnelheidstrein is uitgegeven, terug te halen bij producent AnsaldoBreda, vindt Dijsselbloem. „Als zo'n slecht product wordt geleverd, hoef je daar niet voor te betalen”, stelde hij. De NS heeft inmiddels 120 miljoen euro uitgegeven aan de treinen. Nog eens 80 miljoen is vastgelegd in een bankgarantie.

Dijsselbloem zei zeer ontevreden te zijn over de ontstane situatie. De NS krijgt tot oktober de tijd om met een alternatief plan te komen. Volgens Dijsselbloem zou je daardoor kunnen zeggen dat de NS een nieuwe kans krijgt. „Ze moeten met een compleet, goed onderbouwd verhaal komen en dan zullen we dat testen en beproeven vanuit het belang van de reiziger maar ook juridisch.”

Het ministerie van Financiën is de enige aandeelhouder van de NS. De NS betaalt aan het Rijk voor het recht om over de hogesnelheidslijn te mogen rijden. Tot nog toe is daarvoor 40 miljoen euro overgemaakt, meldde Dijsselbloem.