1100032
Nieuws

Tips om identiteitsfraude te voorkomen

Donderdag werd bekend dat ruim 2 miljoen mensen in Nederland ooit slachtoffer zijn geworden van identiteitsfraude. Creditmanagementorganisatie Lindorff zette tips op een rijtje om fraude met persoongegevens te herkennen en te voorkomen:

1- Neem direct actie bij vermoeden van fraudeDoe direct aangifte bij de politie en neem contact op met het bedrijf waar de bestelling is geplaatst. Ontvang je een brief van een incassobureau naar aanleiding van niet betaalde facturen van een bestelling die jij niet gedaan hebt? Meld dit dan ook bij het incassobureau dat je slachtoffer bent van fraude.

2- Bewaar bewijsDe gedupeerde dient te bewijzen dat hij of zij niet de persoon is die de overeenkomst is aangegaan. Zo dient hij het uittreksel GBA (dat vaak gratis is te downloaden), kopie legitimatiebewijs en kopie proces verbaal toe te sturen aan de betreffende creditmanagement organisatie.

3- Pas op bij het afgeven van je persoonsgegevensProbeer gevoelige bedrijfsgegevens zoveel mogelijk af te schermen. Pas op met de gegevens die niet openbaar zijn, zoals bankrekeningnummers. Geef niet zomaar je thuisadres op. En bedenk dat het burgerservicenummer van zzp’ers gemakkelijk is af te leiden via het BTW-nummer, dat in de meeste gevallen verplicht moet worden vermeld op de bedrijfswebsite.

4- Check meerdere bestellingen van een productStel, een klant bestelt meerdere exemplaren van een zeer kostbaar product. Een belletje geeft vaak meteen helderheid. Een kwaadwillende klant (lees: fraudeur) zal daarna direct zijn bestelling intrekken, terwijl een goedwillende klant die een foutje heeft gemaakt bij zijn bestelling je service zal waarderen.

5- Check gegevens van de afzenderAndere voorbeelden van verdachte bestellingen zijn: verschillende afleveradressen bij één bestelling, gebruik van fictieve namen (bijvoorbeeld namen van filmsterren of stripfiguren) en afwijkende e-mailadressen.

6- Controleer gegevens via instantiesHet is mogelijk om bijvoorbeeld via mijnpolitie.nl te checken of het vermelde telefoon- en bankrekeningnummer in verband wordt gebracht met eerdere fraudegevallen. Daarnaast kan er bij diverse instanties een adrescheck en creditcheck gedaan worden en is het verstandig om gebruik te maken van de extra fraudecontroles die betaalproviders bieden.

7- Herken bekende valkuilenBestellingen die gedaan worden op het adres van scholen, bedrijven of leegstaande bedrijfspanden. Naast de online identiteitsfraude bestaat er ook fraude onder dwang. Dit is te herkennen doordat er aan de deur vaak een tweede persoon aanwezig is, welke het woord voert. Vaak herkenbaar doordat de persoon die een overeenkomst aangaat vaak erg nerveus is.

8- Herken fraudegevoelige tijdstippenWanneer op vrijdagavond rond een uur of vijf een grote bestelling binnenkomt moet je alert te zijn. Omdat het weekend dan voor de deur staat zijn ondernemers rond dat tijdstip minder geneigd om de bestelling te checken.

9- VerificatieBel klanten na om de bestelling te verifiëren en laat klanten bij twijfel en fraudegevoelige artikelen vooruit betalen of laat ze legitimeren en tekenen bij aflevering.