Nieuws/Binnenland

Nederland uit EU na Fyra sof

Directeur Bert Meerstadt van de NS wordt niet aangeklaagd voor ernstige nalatigheid en een meervoudige poging tot doodslag, ondanks het feit dat door een onderzoekscommissie ruim 2131 ernstige foutpunten in de Fyra hogesnelheidstrein werden vastgesteld. Hij mag blijven tot oktober om zijn werk af te maken. Meerstadts medeverantwoordelijke staatsecretaris Wilma Mansveldt “Waardeert en respecteert hem. Onder zijn leiding is veel gebeurd bij de NS,” zo stelt zij. Klopt!

De fouten in de Italiaanse Fyra kunnen leiden tot dood door elektrocutie van passagiers en het doormidden breken van treinwagons tijdens de rit. De montage van voor hun doel volledig ongeschikte remmen kan bij de overvolle Hoge Snelheidstreinen tot ongekende rampen leiden. Verroestte assen kunnen onder het rijden afbreken. De ondeugdelijke accu's kunnen brand veroorzaken. Bij tien foutpunten had de trein al afgekeurd behoren te zijn.

 

Aanbesteding

De levering van de Fyra (bijnaam Albatros) werd in 2004 gegund aan het Italiaanse Ansaldo Breda en niet aan bijvoorbeeld gerenommeerde treinbouwers als het Duitse Siemens, het Spaanse CAF of aan Alstom, bouwer van de befaamde Thalys naar Disneyland bij Parijs.  

De naam 'Breda' wekt ten onrechte de indruk dat de onderneming Nederlandse roots zou hebben. Niets is minder waar. Ansaldo Breda is onderdeel van de Italiaanse Finmeccanica Group die in 2011 een recordverlies van 2 miljard euro boekte. Daarmee werden de positieve resultaten van vier voorgaande jaren volledig weggevaagd.

 

Parlementaire enquete

Ansaldo Breda heeft een slecht trackrecord met door haar geleverde treinstellen in Denemarken, Noorwegen en Zweden. Leveringen lopen grote vertragingen op. Zo misten de Spoorwegen van Denemarken IC4 treinstellen, die in 2009 via Berlusconi aan President Ghadaffi van Libië zouden zijn geschonken ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van diens revolutie.

Wat er allemaal achter de schermen heeft plaatsgevonden om Italië met zijn Fyra in de prijzen te laten vallen, komt hopelijk boven water bij een Parlementaire enquete, die gezien de ernst van de gemaakte fouten onvermijdelijk lijkt.

Giuseppe Orsi, de baas van Finmeccanica, kreeg in 2010 uit handen van Londen’s Burgemeester Boris Johnson nog een hoge Britse onderscheiding (CBE – Commander of the British Empire). In februari 2013 werd hij door de Italiaanse politie gearresteerd op verdenking van omkoping bij een helicopterdeal met India.

 

Kwaliteitsbewaking faalt

Eén ding is zeker. De technische teams van de Nederlandse en Belgische spoorwegen, die tijdens het productieproces van de Fyra in Italië zijn gestationeerd om 24/7 de kwaliteit van dat proces namens de opdrachtgevers te bewaken, moeten hebben zitten slapen, of hun aandacht moet op een andere wijze sterk zijn afgeleid. Nu ik dit opschrijf vraag ik me af of er überhaupt wel aan gedacht is om een dergelijk technisch controleteam, met grote volmachten, samen te stellen en af te vaardigen naar Italië.

In de golfsport bestaat de term 'Albatros'. Een speler heeft dan 3 slagen minder nodig dan gemiddeld op een hole. Het heeft er alle schijn van, dat er tijdens de onderhandelingen op de golfbaan bij Ansaldo Breda flink wat hoeken zijn afgesneden om te proberen aan de ongetwijfeld veel te lage biedingsprijs nog een paar euro over te houden.

 

Duitsland niet achterlijk

Siemens trok in 2004 zijn neus op voor de openbare inschrijving voor de Fyra, omdat de eisen te hoog en de aantallen te laag zouden zijn. Het is dan wel in hoge mate verbazingwekkend dat de Duitse Spoorwegen (Deutsche Bahn) in 2011 besloten heeft om Siemens - samen met Bombardier - 130 hoge  snelheidstreinstellen te laten bouwen voor het Duitse spoorwegnetwerk. Hoefden onze oosterburen dan niet Europees aan te besteden?

Met die aantallen erbij zou Ansaldo Breda uit de brand zijn geweest en fatsoenlijke producten aan drie Europese landen hebben kunnen leveren. Ik denk dat Angela Merkel haar Italiaanse ooit-collega Silvio Berlusconi háát en betaalde ze hem en zijn vaderland op deze manier terug voor zijn onbeschoftheid en het kunstje dat hij haar op 4 april 2009 bij de brug over de Rijn tussen Duitsland en Frankrijk bij Straatsburg flikte. Toen vond Silvia een gsm-gesprekje met een van zijn aanbidsters belangrijker dan het protocol en liet hij Angela een volle minuut voor het oog van de wereld voor paal staan.

 

Uit de EU

Nederland en België zijn in Europees verband te klein om Frau Merkel zich van de gevolgen van haar treinkeuze-wraakactie voor die twee Europese dwergjes ook maar iets aan te laten trekken. Als ik België en Nederland was, nam ik samen met Luxemburg afscheid van de Europese Unie.

De Benelux heeft altijd prima gefunctioneerd. Laat de grote broers Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje hun gang maar gaan en de kar verder trekken. Dan hoeven zij onze buitengrenzen niet langer voor ons te bewaken. Dat doen we dan wel weer zelf. Met dit gekonkel op steeds meer terreinen gaat Europa eigenlijk nérgens meer over.

Als 'Nooit meer oorlog' de belangrijkste drijfveer is om de EU in takt te laten, dan beloof ik hierbij plechtig (namens de meeste landgenoten en waarschijnlijk ook de Belgen en de Luxemburgers?) dat we Duitsland, Frankrijk, Italië of Spanje nooit die oorlog zullen verklaren.

 

Bert Meerstadt naar Fiji eilanden

Heette ik Bert Meerstadt en was ik eindverantwoordelijk directeur van de NS, dan trok ik mij gisteren (samen met Wilma Mansveldt) geruisloos per kano terug op één van de onvindbare eilanden ergens in de Stille Zuidzee. Ik zou vriendelijk doch beslist bedanken voor enige geldelijke vergoeding voor mijn vertrek. Met het dieprode schaamrood op de kaken zou ik niet eens opvallen tussen de eilandbewoners.

Ik zou mij daar langdurig afvragen wat me bezielde om als Marketing deskundige met reclame als specialiteit (Young & Rubicam) te wagen aan het aansturen van een uiterst complex en zuiver technisch operationeel bedrijf als de Nederlandse Spoorwegen.

Boven je macht grijpen kan levens kosten. Het is nu goed afgelopen. De 600 miljoen schade en het verlies van 2,4 miljard euro als de NS HiSpeed op de fles gaat vinden we in september wel weer terug op de bezuinigingsagenda van Mark Rutte en Diederik Samsom.