Nieuws/Binnenland

Bereik regionale omroepen blijft dalen

Steeds minder mensen volgen nieuws en achtergronden uit hun eigen regio via de programma's van de regionale omroepen op radio en tv. Dat blijkt uit het jaarverslag van ROOS, de Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking, dat maandag is gepubliceerd.

Het gemiddelde marktaandeel van alle regionale radiozenders bedroeg vorig jaar 11,5 procent. Een jaar eerder was dat 11,9 en in 2008 was het marktaandeel nog 13,8 procent. Het was voor het eerst dat de regionale radiozenders in 2012 geen marktleider waren. De plek van bestbeluisterde station moesten ze afstaan aan Radio 538, dat een marktaandeel van 11,6 procent behaalde.

De meeste luisteraars trok Radio Noord. De Groningse regionale zender scoorde vorig jaar een marktaandeel van 28 procent. In 2011 was het bereik van de zender nog 26,1 procent. Samen met Radio Gelderland, Radio Rijnmond en L1 Radio (Limburg) noteerde het station in 2012 een stijging in de luistercijfers.

Ook het bereik van de regionale tv-zenders daalt. Vorig jaar behaalden de zenders samen gemiddeld een marktaandeel van 15,9 procent. Een jaar eerder was dat 17,7 en in 2008 nog 20,7 procent. Bestbekeken zender was het Groningse TV Noord met een marktaandeel van 26,7 procent. Een jaar eerder was dat nog 26,3. Ook de kijkcijfers van TV Drenthe en Omroep Zeeland stegen.

Het aantal bezoekjes aan de websites van de regio-omroepen blijft stijgen. In 2011 werden de sites van de regionale omroepen bijna 200 miljoen keer bekeken. Vorig jaar steeg het aantal bezoeken met 69 procent naar ruim 338 miljoen. In 2008 trokken de online media gezamenlijk nog ruim 72 miljoen bezoekers. De site van Omroep Brabant was vorig jaar veruit de populairste met bijna 69,5 miljoen bezoeken, gevolgd door RTV Oost (44,2 miljoen) en L1 (33,8 miljoen).