Nieuws

Aston Martin V12 Vantage S

De snelste Aston Martin van dit moment!

VIDEO - Aston Martin geeft een logisch vervolg aan de V12 Vantage, al was het ooit de bedoeling om dat model in een gelimiteerde oplage te bouwen. De nieuwste editie krijgt de letter S in de naam. De S van de snelste Aston Martin op dit moment.

De Aston Martin V12 Vantage S heeft, zoals zijn naam al duidelijk maakt, een twaalfcilinder onder de kap. In dit geval de meest recente configuratie, de AM28. Nog altijd met een slagvolume van 5,9 liter, maar ditmaal met een output van 573 pk. Het blok, bekend uit de Vanquish, levert in het vooronder van de V12 Vantage S een koppel van 620 Nm. Het maakt de nieuwkomer tot de Aston Martin met de hoogste topsnelheid in het huidige programma. De sportcoupé haalt om en nabij de 330 km/h. Het acceleratiecijfer voor de sprint 0-100 km/h is nog niet bekend, zegt Aston Martin.

Soundsystem

Aan de krachtbron koppelt Aston Martin nu de gerobotiseerde handbak uit de V8 Vantage S, maar niet voordat de transmissie is aangepast voor de V12-motor. De bak met zeven verzetten, Sportshift III gedoopt, is een geoptimaliseerde versie in vergelijking met de bak uit de V8 Vantage S en is ook nog 25 kilogram lichter dan de handgeschakelde zesbak die hij vervangt. De fabrikant claimt dat de twaalfpitter nu lekkerder klinkt. De uitlaatgassen verlaten via een nieuw uitlaatsysteem de cilinders. Voor het ontwerp en de materiaalkeuze is gekeken naar het systeem onder de kostbare One-77. Hij is lichter en compacter dan het exemplaar onder de bestaande V12 Vantage.

Sport of Normal

De technici hebben de stuurbekrachtiging eveneens gemodificeerd. Om de stuurprecisie verder te verbeteren is de overbrengingsverhouding 15:1 geworden. De chauffeur kan overigens de mate van bekrachtiging zelf bepalen. In de Sport-modus reageert het sportstuurwiel sneller op bewegingen dan in de Normal-stand. Dan passen ook de dempers zich automatisch aan.

Koolstofvezel

Wie dat wil zit in een leefcompartiment dat optioneel wordt bekleed met koolstofvezeldelen. Ze zijn te vinden op het dashboard en de deurpanelen. De carbon-stukken op de buitenzijde van de auto zijn gelijk aan die op het bestaande type, dus koolstofvezel luchtroosters, splitter en dorpelverbreders. Ook licht van gewicht zijn nieuwe tienspaaks gevorkte wielen. Voor het exterieur is een matzwart dak optioneel.

Roadster

De V12 Vantage verdwijnt nu de S-uitmonstering zijn intrede maakt. De V12 Vantage Roadster is inmiddels uitverkocht.