Nieuws/Binnenland

Geef me een rekening

’Maak gedeclareerde kosten zichtbaar.” Zo luidt één van de hartenkreten uit de campagne ‘Betaalbare Zorg’, die de Consumentenbond net heeft afgerond.

Wat mij betreft de spijker op z’n kop. We zien vele voorbeelden van frauduleuze declaraties en rekeningen in de zorg. Toch heeft onze campagne aangetoond dat verspilling in de zorg een nog groter probleem is. Verspilling door onnodige onderzoeken, ongebruikte medicijnen en ten onrechte afgedankte medische hulpmiddelen – daarop vallen vele miljoenen te besparen.

Daarom luidt onze stelling dat verspilling en fraude in de zorg als eerste aangepakt moeten worden, in plaats van verdere verhogingen van de eigen bijdrage en verschraling van de basisverzekering. Dat hebben we minister Schippers (Volksgezondheid) ook gezegd bij de afronding van onze campagne.

En ik heb een eenvoudige, maar heel effectieve tip om dit te bevorderen: geef de consument in alle gevallen een rekening van zijn zorggebruik. Maar dan wel een glasheldere, zonder mysterieuze codes en andere geheimtaal.

Daarmee kan iedere klant zelf zien wat de geleverde zorg heeft gekost en zo nodig vragen stellen bij fouten of onduidelijkheden. Zulk inzicht in de zorgrekening is essentieel voor het kostenbewustzijn en helpt enorm bij het opsporen van fraude en verspilling.

Vandaar mijn pleidooi: net als in alle andere bedrijfstakken moet de klant ook in de zorg altijd een rekening krijgen. Helder, begrijpelijk en goed controleerbaar. Gewoon doen, en liefst zo snel mogelijk!