Nieuws/Binnenland

Autoverkoper in uitvaartbranche

Uitvaartverzorger Jaap van der Maarl uit Hoofddorp verkocht negen jaar met veel plezier auto’s. Totdat de steeds groter wordende druk van de door de importeur opgelegde targets hem begon tegen te staan. In diezelfde periode overleed zijn schoonvader. „Dunweg, mijn huidige werkgever, verzorgde zijn uitvaart. Ik werd getroffen door de betrokken en menselijke manier waarop zij alles regelden en raakte zo gefascineerd door het uitvaartvak.”

Op eigen initiatief én kosten besloot hij de eenjarige opleiding tot uitvaartverzorger te volgen. „Ik zoog de leerstof op als een spons en heb in een keer mijn diploma behaald.” Van der Maarl wilde graag in de uitvaartsector werken om mensen die een dierbare verloren hebben te helpen. „Maar dan wel bij Dunweg.”

„Dit is, net als mijn vorige werkgever, een echt familiebedrijf. Die vertrouwde, familiaire sfeer vind ik prettig. Bovendien geeft onze directeur Alexander van der Pijl zijn medewerkers veel vrijheid. Wij krijgen geen gelimiteerd aantal uren dat we aan een begrafenis of crematie mogen besteden. We mogen naar eigen inzicht de familie begeleiden, van het maken van de rouwkaart tot de eventuele nazorg.”

Zijn loopbaanswitch bevalt Van der Maarl uitstekend. „Dit is zulk dankbaar werk.” Al geeft hij toe het beroep aanvankelijk wel geromantiseerd te hebben. „Je loopt toch altijd op eieren, je kunt je geen fouten permitteren. Als ik in het autobedrijf per ongeluk vergat een trekhaak te laten monteren, dan maakte ik dat de volgende dag alsnog in orde. Een begrafenisplechtigheid kan niet overnieuw gedaan worden, die moet gelijk goed zijn.”Dat geeft een gezonde spanning.”

Goed luisteren, is de kern van zijn nieuwe vak. „En het denken in oplossingen, niet in problemen”, vult Van der Maarl aan. „Snel schakelen, is soms noodzaak. Onlangs was er ingebroken in de kerk waar wij een uitvaart zouden verzorgen. De politie was druk met sporenonderzoek en wij en de familie mochten de kerk niet in. Met twee telefoontjes kon ik regelen dat in ons rouwcentrum een grote zaal beschikbaar was en ingericht werd voor de dienst. Dat dat op tijd is gelukt, geeft mij veel voldoening en onderstreept de kracht van ons team.”