Nieuws/Binnenland
1102403419
Binnenland

In 2022 op twee nieuwe trajecten tienminutentreinen

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven

Den Haag - Reizigers kunnen vanaf 2022 op twee nieuwe trajecten met de ’tienminutentrein’. Die gaat rijden op het traject Schiphol-Nijmegen en tussen Schiphol en Rotterdam. Dat heeft D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) bekendgemaakt.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven

Sinds 2017 rijdt de eerste tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven. Reizigers kunnen hier ’spoorboekloos’ rijden: elke tien minuten komt er een trein. Om als een soort metro te kunnen rijden, moeten NS en spoorbeheerder ProRail tal van aanpassingen doen aan het spoor. Zo worden overgangen weggehaald om te voorkomen dat automobilisten en fietsers nog amper kunnen oversteken.

De komst van een tienminutentrein tussen Schiphol en Nijmegen laat wat langer op zich wachten. De NS liet een paar jaar geleden nog weten de hoop te hebben om al volgend jaar zes keer per uur een trein te laten rijden.

Voor de stad Den Haag heeft de verbinding tussen Schiphol en Rotterdam wel consequenties. Door de drukte op het spoor verdwijnt de rechtstreekse trein naar Brussel. De regeringsstad heeft jarenlang actie gevoerd voor een ’eigen trein’ naar de Belgische hoofdstad. Toenmalig burgemeester Jozias van Aartsen trok zelfs per trein naar Antwerpen om te lobbyen voor een eigen ’Lagelandenexpres’.

Als goedmaker kunnen reizigers van de tienminutentrein straks op hetzelfde perron in Rotterdam overstappen op de intercity naar Brussel. De reistijd neemt daardoor zelfs iets af. De Haagse D66-wethouder Robert van Asten (Verkeer) legt zich neer bij het besluit. Hij wil zich de komende tijd richten op nieuwe internationale treinverbindingen naar Aken en Düsseldorf.