Nieuws/Binnenland
1104983
Binnenland

Binnenwater en getijdenwater

De eerste keer…

Jarenlang hield je bij het varen alleen maar rekening met de wind. Dat was de enige factor die op een dag veranderde. Nu overweeg je de overstap naar getijdenwater, waar er ineens twee variabelen bijkomen: diepte en stroming. Nederland biedt ideale mogelijkheden voor zo'n eerste avontuur. 

'Er kwamen een paar dagen geleden enkele verhuurders bij me van wie ik dacht dat ze verstand hadden van wadvaren", vertelt Hein Pols van botenverhuurbedrijf Waddeninzicht uit Oostmahorn. Ze kregen een boot mee maar de tocht liep niet zoals gepland. "Om nog op tijd te komen moesten ze om half zes in het geultje naar Schiermonnikoog zijn. Maar ze waren er later. Vervolgens hadden ze ook nog een ton aan de verkeerde kant gepakt. Het was halverwege het tij en het water zakte hard. Zaten ze daar een nachtje vast", aldus Pols, die platbodems verhuurt in oostelijk deel van de Waddenzee.

Overgang binnenwater en getijdenwater"Dat je de tonnen in de gaten moet houden en let op de tijd is eenvoudigweg iets dat je moet weten als je je op getijdenwater beweegt." De overgang van het varen op binnenwater naar getijdenwater is groot. Voorheen hield je alleen maar bezig met zeilvoering, nu gaat navigatie ineens een veel grotere rol spelen. Even van je koers afwijken betekent nu niet slechts dat je later aankomt, het houdt in dat je kunt vastlopen.Wat dat betreft komt Rijkswaterstaat je te hulp.

WeetjeHet gemiddelde vaarwater in Zeeland en de Waddenzee, de twee gebieden waar je je eerste stapjes gaat zetten in getijdenwater, zijn uitstekend betond. Een uitzondering zijn de minder vaak bevaren hoeken van het oostelijk Wad. De betonning markeert de geul, maar op veel plaatsen liggen alleen maar groene tonnen. En aan welke kant ligt die geul dan ook al weer? Het antwoord daarop is de betonningsrichting, die je moet weten, anders zit je voortdurend aan de grond.

Cursus of boekenMaar betonningsrichting is niet het enige weetje. Er wordt een stortvloed van termen over je heen gestort wanneer je begint met varen in getijdenwater: rijzing, verval, LAT, wantij, de 1/12-regel, om er enkele te noemen. Het is verstandig een cursus te volgen wanneer je aan deze tak van watersport begint. Als je dat niet doet schaf je in ieder geval boeken aan over theorie van wadvaren. Wat minstens zo verstandig is, is om als beginner je vaarplan aan een ervaren zeelandvaarder of wadvaarder voor te leggen. Dat kan al maanden van tevoren, in de winter, want getijdengegeven zijn al jaren van tevoren bekend.

Nieuwe scenario'sHet voornaamste is dat je je realiseert dat je bij getijdenwater altijd met nieuwe scenario's bezig bent. Als de wind nog verder ruimt, maak ik dan nog wel genoeg vooruitgang om voor dat hoogwater van 15.00 uur over die drempel in dat wantij te komen? En zo nee, wat is het alternatief? Je bent voortdurend aan het rekenen. Onthoud: je gaat niet varen op getijdenwater omdat je meer rust wilt. Dit is de tegenpool van met een cocktail in de hand sloepvaren in Amsterdam. Getijdenwater is voor watersporters die in hun leven meer avontuur nodig hebben.