Nieuws/Binnenland
1105066
Binnenland

Licht en Schoon

Test Waarschip MY 10.0

De naam Waarschip is voor veel mensen synoniem met snelle, houten, overnaads gebouwde zeiljachten, maar dat gaat niet meer op. De laatste jaren legt de Groningse werf zich toe op de bouw van composiet motorjachten, bij voorkeur met elektrische aandrijving.

Het grote voordeel van de hechthouten Waarschip zeiljachten was de mogelijkheid om de boot zelf te bouwen. Maar toen Louis Hijlkema in 1998 de werf overnam, werden de zwakke plekken van het concept zichtbaar. Veel Waarscheepjes waren ondermaats afgebouwd en de houten rompen hadden duidelijk te lijden gehad van weer en gebruik. Ook zag de nieuwe werfeigenaar dat de doelgroep van zelfbouwers krimpende was. Omdat bouwen in polyester vanwege de kosten van nieuwe mallen geen optie was, richtte hij zich op composiet motorboten. Dat houdt in dat boten gemaakt worden van een schuimkern die met de vacuüm injectie methode wordt bekleed met glasvezel en epoxy.

PrototypeDe 10 meter lange Waarchip MY 10.0 is een open kuip model, waarin de ruimte buiten naadloos doorloopt in de salon. Het geteste model is het prototype en dat is aan de matige afwerking te zien. De indeling is praktisch met voorin een eigenaarshut en daarachter de natte ruimte met handpomptoilet. Op het zelfde niveau is de eenvoudige kombuis en om naar de salon te komen moet je twee treetjes op. In de salon is een grote U-vormige bank, waarvan het voorste gedeelte kan worden omgeklapt om er een meevaarstoel van te maken.

GewichtComposiet boten zijn duurzamer dan staal, vrijwel net zo sterk, maar veel lichter. En dus kun je met een veel kleiner motorvermogen toe. Het casco weegt slechts 1800 kilo en kan toe met slechts een 10 kiloWatt elektromotor. Deze bevindt zich aan een draaibare unit met een straalbuis. Overigens bedraagt het totale gewicht van de boot zo’n 3500 kilo, vooral vanwege de grote set accu’s. Toch is 12 kW ruim voldoende om de boot op snelheid te krijgen.

Compact, maar ijzersterkDe aandrijfunit biedt voldoende vermogen en uitstekende manoeuvreermogelijkheden en voor omstandigheden, zoals op de testdag, met veel wind heb je ook nog de beschikking over een boegschroef. Het valt op dat de elektrische unit een fluistergeluid maakt en pas als de 8 kW generator aan slaat hoor je een constant motorgeluid van 68 dB(A). De generator geeft een vrijwel onbeperkte vaarduur met de topsnelheid van 12 km/u. Als je uitsluitend elektrisch wil varen, kun je dat met de beschikbare accuset ongeveer acht uur met 8 km/u volhouden. Zo kun je goedkoop en milieuvriendelijk varen in een compact en ijzersterk model.

Scorebord:Constructie                                   ****Comfort & Ruimte                         ***Ergonomie                                    **Afwerking                                      **Vaareigenschappen                       ****Prijs / Kwaliteit                               ***

Specificaties Waarschip MY 10.0Lengte: 10.00 mBreedte 3.40 mDiepgang: 0.80 mDoorvaar hoogte: 2.35 mWaterverplaatsing 4800 kiloMotorvermogen 10 kW elektrisch (12 kW op generator)Prijs: Elektrisch € 152.000,- hybride met 8 kW Fisher Panda € 162.000www.waarschip.com