Nieuws/Binnenland

Webshops overtreden retourregels

Webshops betalen vaak geen verzendkosten terug wanneer klanten de gehele bestelling retourneren, terwijl zij hiertoe wel verplicht zijn. Niet alleen de kleintjes gaan in de fout, ook grote (web)ketens en winkels met een thuiswinkel-keurmerk handelen vaak niet zoals het zou moeten.

Dat blijkt uit onderzoek van Webshopblog.nl.

Wanneer iemand de totale bestelling terugstuurt, dan is een webwinkel verplicht het volledige aankoopbedrag terug te storten. Inclusief de verzendkosten. Deze regel is vastgelegd in de Wet Koop op Afstand.

Een steekproef onder 21 webwinkels wijst echter uit dat de helft van de webshops zich niet aan deze regel houdt. Grote online shops van onder andere Douwe Egberts of De Bijenkorf niet uitgezonderd.

KeurmerkWie denkt te kunnen vertrouwen op keurmerken, speciaal in het leven geroepen om vertrouwen te wekken, kan beter alert blijven. Ook shops aangesloten bij Thuiswinkel.org en Webshop Keurmerk laten wel eens een steekje vallen.

Regels zijn regelsWijnand Jongen, woordvoerder van Thuiswinkel.org, laat in een reactie tegenover Retailactueel weten dat iedere webwinkel zich aan de spelregels moet houden. Wanneer klanten hun hele bestelling retourneren moeten ze altijd het volledige bedrag, inclusief bezorgkosten, terug kunnen ontvangen.