Nieuws/Binnenland
1109860
Binnenland

Lezersreacties Checkpoint

undefined

Gekreukeld uit Schipholtaxi

,,Natuurlijk is het niet leuk om bijna twaalf uur opgevouwen te zitten in de rugzakklasse van een Boeing-747. Voor de rit naar de luchthaven bestelden we dus de Schipholtaxi. We werden in Kampen opgehaald met een scholierenbusje. Zo noemde de chauffeur van Connexxion zijn taxi zelf. Voor het laatste stukje van de thuisreis maar weer een Schipholtaxi. Na een halfuur wachten kwam er een wat vieze A-klasse Mercedes voorrijden, waarin onze twee koffers nauwelijks pasten. Wij zaten opgevouwen achterin, met onze cabinebagage op de voorstoel. Via de Ketelbrug kwamen we na anderhalf uur gekreukeld aan in Kampen. Je begrijpt dat wij voortaan alleen nog met een klein, particulier taxibedrijf naar Schiphol gaan. Deze mensen kennen het begrip klantvriendelijkheid nog."

Sander Verkuijl

 

Fraudeurs

,,De taxi is mij te duur, ik neem naar Schiphol liever de trein. Maar een tijdje terug moest ik héél vroeg op Schiphol zijn en toen heb ik de Schiphol-TravelTaxi genomen en dat is mij prima bevallen. Ik vond de retourprijs ook heel redelijk. Dat uw column over de taxi´s een schot in de roos was, bleek dezelfde dag op voorpagina. Daar las ik dat provinciebestuurders voor tonnen fraudeerden met taxiritten. Ik dacht altijd dat onze bestuurders ook een voorbeeldfunctie hadden!"

Mevr. C. van Leeuwen

 

Goedkoper

,,Ik woon in het zuiden van het land en neem bijna altijd een Duitse taxi. Een stuk goedkoper! Dat voordeel heb je als je dicht bij de grens woont."

Petra Domingos-Cober

 

Prima service

,,Als wij vertrekken voor onze overwintering op de Antillen, nemen wij naar Schiphol altijd de TravelTaxi. De chauffeur zet bij ons thuis de bagage in de auto en op Schiphol worden we voor de vertrekhal afgezet. Prima service. Een retour kostte de laatste keer 240 euro, maar wij wonen dan ook in Zeeuws-Vlaanderen. Vaak is er zo vroeg nog geen openbaar vervoer en bovendien moet je dan overstappen, met een hele hoop gesjouw."

J. B. Smits

 

Risico

,,Dat de overheid in elke taxi meerijdt is waar, maar de staat pikt ook een groot deel van uw salaris. U wilt voor een dubbeltje eerste klas reizen! Er zijn gewoon te veel taxi’s in Amsterdam en dat is de schuld van de overheid. Zeker de helft van al die taxi’s functioneert onder de kwaliteitsmaat. Ook dat is de schuld van de overheid. De klant is hier de dupe van. Jammer dat u de hele beroepsgroep onderuit haalt. Ik werk al 43 jaar op de taxi, bij TCA en ik ben er van overtuigd dat elke chauffeur bij deze centrale z’n werk goed doet. Als u zich door uw buurman naar Schiphol laat brengen, realiseert u zich dan het risico? Heeft uw buurman een inzittenden-verzekering?"

Coen Witbraad

 

Zootje

,,Laatst nam ik vanuit het VU medisch centrum in Amsterdam een taxi naar CS. Keurige chauffeur en we babbelden wat onderweg. Op een gegeven moment zei hij: Bent u bekend in Amsterdam? Toen ik dat bevestigde, zei hij: Dan zet ik u af bij het Victoria Hotel, tegenover het station, want bij de standplaats voor CS is het een ongeregeld zootje! Is het niet verschrikkelijk dat een taxiuchauffeur dat moet zeggen over zijn eigen collega’s?"

C. M. Geerlings

 

Te laat

,,Wij hebben het al herhaaldelijk meegemaakt dat de treinen niet reden of er anderszins vervoersproblemen waren, uitgerekend als wij hadden besloten om met de trein naar Schiphol te gaan. Korte tijd hebben we om die reden taxi’s genomen. De meeste taxibedrijven hanteren een vast tarief, zo ook een taxibedrijf uit Zoetermeer. Dat bedrijf vroeg 90 euro voor een haal- en breng service. Heenreis ging prima. Maar dan terug! Wij stonden keurig zoals voorzien om middernacht op Schiphol, maar geen Zoetermeerse taxi te bekennen. Bellend kwamen we uit op een beantwoorder. Ingesproken, maar geen reactie. Om één uur nog niet. Toen toch maar weer een van de kinderen uit bed gebeld. Toen wij Zoetermeer binnen reden om 01:50 uur ging te telefoon. De taxi, die beweerde op Schiphol te staan! Wij regelen het als gezin nu voortaan we zelf, want wij hebben geen enkel vertrouwen meer in het openbaar vervoer, zeker niet als er een vliegtuig gehaald moet worden."

Frank Waarsenburg

 

Wisselgeld

,,Wij waren op vakantie in Thailand en namen hier op een zondag een taxi naar de markt, een afstand van dertien kilometer. Daar aangekomen bleek de chauffeur geen wisselgeld te hebben. Geen probleem, zei hij: of hij ons na onze marktbezoek ook weer terug mocht brengen naar het hotel? Ja, zeiden wij, om twee uur. Keurig op tijd stond bij op de afgesproken plek. Dat moet je in Rotterdam eens proberen! Uiteraard hebben we de chauffeur een ruime fooi gegeven."

J. P. Vogel

 

Rondrit

,,Wij logeerden een nachtje in Washington en omdat ons vliegtuig pas de volgende dag ’s middags om vijf uur ging, hadden wij de hele ochtend om rond te kijken in de Amerikaanse hoofdstad. Bij de hotelreceptie vroeg ik om een taxi, die ons naar het Witte Huis kon brengen en toevallig zat er in de lobby een taxichauffeur, die op een ritje wachtte. Het bleek een Marokkaan en die wilde ons Washington wel laten zien! Voor een rondrit van drie uur rekende hij 40 dollar. Alle mooie, bekende en bijzondere plekjes hebben we gezien. Hij liet ons dan uitstappen, zodat we rustig foto’s konden maken en bleef zelf wachten in zijn mooie limo. De man vertelde dat hij Marokko kwam en moslim was, maar zich honderd procent Amerikaan te voelen. Na dik drie uur zette hij ons af voor de lunch bij een Marokkaans restaurant, vlakbij ons hotel. Een geweldige ervaring en we hebben deze chauffeur uiteraard niet afgescheept met 40 dollar, voor onze Hollandse begrippen een schijntje!"

Fam. E. Versteegh