Nieuws
1109880
Nieuws

Consument negeert kledingdrama Bangladesh

Bijna de helft van de Nederlanders is ongevoelig voor het nieuws van de afgelopen maanden over de slechte arbeidsomstandigheden in Bengalese kledingfabrieken. Zij zeggen in hun jacht naar koopjes niet beter te letten op waar hun T-shirts, spijkerbroeken en jurkjes vandaan komen.

Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van kenniscentrum NCDO onder 1016 Nederlanders samen met TNS NIPO. Van de ondervraagden zegt 46% niet vaker in de winkel op de etiketjes te gaan kijken uit welk land de kleding wordt geïmporteerd. Maar 24% zegt dit wel te doen. De overige 30% heeft geen idee.

Vorige maand stortte een gebouw net buiten de Bengalese hoofdstad Dhaka in, met meer dan duizend doden tot gevolg. In het pand waren ook kledingfabrieken gevestigd die produceerden voor westerse kledingmerken. Eind 2012 eiste een brand in dezelfde regio het leven van meer dan honderd kledingmakers. Ook gisteren kwamen mensen om bij een nieuwe brand.

De ellende is dus niet van invloed op de consument. Toch zegt 56% van de deelnemers aan het onderzoek tot €5 meer te willen betalen voor een broek van €50, als daarmee gegarandeerd wordt dat deze is gemaakt onder veilige arbeidsomstandigheden. De groep die niets extra’s wil betalen (17%), bestaat vooral uit laagopgeleiden onder de 35 jaar.

Ruim 60% vindt een oplossing voor de problemen in de Bengalese kledingindustrie een verantwoordelijkheid voor fabriekseigenaren en overheid in Bangladesh. Toch ziet 28% dit als een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel Bengalese partijen als de Nederlandse winkelier en consument.