Nieuws/Binnenland

OV loket: meer klachten over zitplaats trein

Treinreizigers hebben zich de eerste drie maanden van dit jaar vaker gemeld bij het OV loket met klachten over overvolle treinen. In totaal kwamen er 292 klachten binnen over het gebrek aan zitplaatsen. Een deel van die klachten werd veroorzaakt door de winterweerregeling, aldus het OV loket woensdag.

De NS zet de winterweerregeling in op dagen met veel sneeuw of koude. Daardoor rijden er minder, maar waar mogelijk wel langere treinen. Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, stelt echter dat er ook een structureel probleem is met het aantal zitplaatsen. Onder meer over de trajecten Amsterdam-Alkmaar, Apeldoorn-Utrecht en Almere Buiten-Amsterdam wordt veel geklaagd.

Daarom moet de lengte van treinen volgens het OV loket voortaan beter worden afgestemd op de verwachte drukte. Ook moet vaker worden overwogen om dubbeldekkers in te zetten, omdat die meer zitplaatsen hebben. Als het niet lukt om een oplossing te vinden, moeten vervoerders dat beter uitleggen aan de reizigers.

Volgens de NS zijn inmiddels op enkele trajecten maatregelen genomen. In principe geldt dat iedereen die langer dan 15 minuten met een intercity reist, een zitplaats moeten hebben. In sprinters wordt gewerkt met staanplaatsen, waardoor het zeker in de spits onvermijdelijk is dat sommige reizigers geen plekje kunnen vinden.

Verder laat de NS weten de bezetting van de treinen goed in de gaten te houden, onder meer via Twitter en met tellingen van conducteurs. Waar mogelijk worden langere treinen ingezet. Ook wordt een proef gedaan met het spreiden van reizigers in de trein. Daar kan volgens de NS nog winst worden behaald.

Overigens kwamen in januari, februari en maart in totaal 1879 klachten binnen bij het OV loket.