Superman krijgt klappen

Review: Injustice: Gods among us

Hoe maak je vechtgames nog spannender? Laten we beginnen de doorsnee karateka's en taekwondo-beoefenaars te vervangen door superhelden die elkaar met hun superkrachten helemaal tot pulp slaan. Injustice: Gods among us draait om de personages van stripuitgever DC Comics zoals Superman, Batman, Green Lantern en alle bijbehorende schurken.

Op papier kan er wat betreft spelkwaliteit weinig misgaan: de game is ontwikkeld door Netherrealm Studios, dat ook verantwoordelijk is voor de Mortal Kombat -spellen. Het laatste deel in deze reeks deed iets wat je normaal gesproken nooit in een vechtspel ziet: een goed verhaal vertellen. Ook Injustice kent een verhaalmodus, maar deze is bij lange na niet zo goed als die van Mortal Kombat .

Het verhaal dat wordt verteld, is nog wel aardig - in een alternatief universum is Superman gek van macht geworden en regeert de wereld met een ijzeren vuist - maar de uitwerking laat wat te wensen over. Het voelt afgeraffeld aan en er worden onlogische sprongen in het verhaal gemaakt, wat doet vermoeden dat er scènes uit het spel zijn geknipt. Daarnaast krijg je niet de mogelijkheid om elke vechtersbaas uit te proberen, wat een groot gemis is.

Maar goed, dat zijn eigenlijk ook de enige minpunten die ik kan noemen. Het vechten zelf is nogal complex, met zo'n acht knoppen die elk een belangrijke functie hebben. Maar in de praktijk blijkt het relatief simpel te leren te zijn en ook hier geldt: oefening baart kunst. Het levert in ieder geval spectaculaire gevechten op, zoals matpartijen tussen superhelden horen te zijn. Het is ook nog eens mogelijk om objecten in de levels te gebruiken om je tegenstander tot moes te meppen. Zo kun je iemand zelfs door het decor heen een ander level in schoppen.

Daarnaast is het spel helemaal volgepropt met verschillende spelmodi. Naast het verhaal is er ook de battle-modus, waarin je het simpelweg tegen een reeks tegenstanders opneemt. Is dat niet exotisch genoeg, dan kun je de mission-modus spelen, waarin je in elk gevecht een specifieke opdracht hebt. Met vrijwel alles wat je doet, verdien je punten waarmee je kostuums en andere extra's kunt ontsluiten. En dan is er natuurlijk de multiplayer-modus. Injustice: Gods among us is een erg leuk vechtspel. In het begin misschien een beetje lastig, maar na een paar potjes mep je zo Superman tegen de grond. En dat blijkt erg bevredigend te zijn.