1113258
Buitenland

Israël doorvoerhaven door Syrische oorlog

Door de burgeroorlog in Syrië loopt meer internationale handel in het Midden-Oosten via Israël. Maar Arabische landen - en Israël zelf - houden dat liever stil.

Afgelopen week deed een schip van de Turkse scheepvaartmaatschappij Sisha Shipping de Israëlische havenstad Haifa aan. Vanuit Haifa reden 60 vrachtwagens met Turkse goederen naar hun eindbestemming in Jordanië. Op de terugweg, ook weer via Israël, nemen ze Jordaanse goederen voor de Turkse markt mee.

Jarenlang was dit een ondenkbare route, door de boycot van Israël door de Arabische landen. „Voordat de Syrische burgeroorlog uitbrak, ging vrijwel alle handel tussen Turkije, Jordanië, Saudi-Arabië en andere landen in de Arabische Golf via Syrië over land. Maar de relaties tussen Turkije en Syrië zijn ernstig bekoeld en verzekeringsmaatschappijen willen die route door de Syrische burgeroorlog niet meer verzekeren”, zegt een medewerker van Tira Shipping.

De medewerker geeft aan niet blij te zijn met vragen over de nieuwe handelsroute. „Volgens mij is onze regering bang dat de relaties met Jordanië en Turkije in gevaar komen als dit in het nieuws komt.”

Die vrees lijkt gerechtvaardigd. In Jordanië, dat geldt als Israëls belangrijkste regionale bondgenoot, protesteerden islamistische parlementsleden de afgelopen maanden steeds luidruchtiger tegen de vriendschappelijke betrekkingen van de Jordaanse koning Abdullah met Israël. De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan laat al jaren geen gelegenheid onbenut om Israël openlijk te bekritiseren.

„Hoewel de politieke relaties met Turkije de afgelopen jaren verslechterden, nam de handel tussen Israël en Turkije in die periode juist toe”, zegt woordvoerder Yigal Palmor van het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken tegen het ANP. „Dat Turkse bedrijven nu via onze haven hun goederen naar Jordanië verschepen, is daarom niet verwonderlijk.”

Een andere woordvoerder van de Israëlische regering wil alleen anoniem praten. „Israël ligt in Jordanië zeer gevoelig, ondanks het vredesverdrag. Begin april riepen meer dan 100 Jordaanse parlementsleden nog op tot de vrijlating van een Jordaanse soldaat die in 1997 zeven Israëlische scholieren doodschoot. Daarom houdt iedereen dit stil.”

De route via Haifa blijft voorlopig gewoon open, denkt de medewerker van Tira Shipping. „Het is niet heel lucratief, maar we willen dit traject zelfs uitbreiden. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar deze route is nog sneller ook”, zegt hij lachend.