Nieuws
1118275
Nieuws

Rijgedrag bepaalt premie

Verzekeraars hebben plannen om het rijgedrag van mensen in de gaten te houden via applicaties op mobiele telefoons. Iemand die hard scheurt en vaak op drukke locaties rijdt, gaat dan meer betalen. Iemand die keurig rijdt, krijgt juist korting.

Deze plannen beginnen serieuze vormen aan te nemen. Telecomaanbieder Vodafone en adviesbureau Towers Watson zijn in Engeland een proef gestart met verzekeraar AIG met een analyse van het rijgedrag door applicaties om zo de premiehoogte per automobilist te bepalen. In Nederland zijn gesprekken gaande met enkele verzekeraars, waaronder Delta Lloyd. „Eind 2013 kan een dergelijke polis in Nederland op de markt komen”, aldus Harm Blaak van Towers Watson.

Veel autoverzekeringen werken al via een bonus-malusladder waarbij no-claimkorting op de premie te verdienen is door schadevrij te rijden. Maar een premie op basis van hoe hard een automobilist rijdt, gaat dus nog een stap verder. Iemand die graag gas geeft, maar weinig brokken maakt, betaalt dan een hogere premie. De solidariteit tussen automobilisten verdwijnt hierdoor geleidelijk, daar is Delta Lloyd zich van bewust. Maar volgens de verzekeraar worden premies zo eerlijker en gaan automobilisten hierdoor uiteindelijk bewuster rijden.

Continu gevolgd via uw smartphone

De applicatie, overigens niet alleen voor Vodafone-abonnees, moet kunnen meten hoe snel iemand optrekt, waar hij rijdt en hoe hard hij door de bochten gaat, stelt Blaak. Om door veilig rijgedrag een lagere premie voor een autoverzekering te bedingen, worden mensen dus wel continu gevolgd via hun smartphones. Blaak: „Ik begrijp dat het een gevoel oproept van ’Big Brother is watching you’, maar de jeugd geeft toch al erg veel prijs via applicaties en sociale media.”

Het is nog niet geheel duidelijk hoe dergelijke verzekeringen eruit gaan zien, maar de privacy van automobilisten moet wel goed worden beschermd, benadrukt de Consumentenbond in een reactie. Woordvoerder Babs van der Staak: „We zullen goed letten op waar en hoe gegevens van automobilisten worden opgeslagen.”