Nieuws/Binnenland
1122377
Binnenland

Zelfscankassa meest populair

Eerst zien dan geloven

Winkeliers moeten klanten begeleiden en overtuigen van de toegevoegde waarde van technologische winkelinnovaties om ervoor te zorgen dat ze die accepteren en ook gaan gebruiken.

Dit blijkt uit een onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder ruim 2.800 consumenten in Nederland.

Winkelend publiek moet direct kunnen zien of ervaren dat de nieuwe technologie eenvoudig, betrouwbaar en zonder risico’s te gebruiken is en dus toegevoegde waarde heeft.

Op de eerste plek van de top tien technologische winkleinnovaties staat de zelfscankassa. 71 procent van de consumenten geeft aan hiermee bekend te zijn. Men verwacht dat 44 procent van de bevolking hier uiteindelijk gebruik van gaat maken. Op de tweede plaats staat een touchscreen-informatiepunt in de winkel: 49 procent is hiermee bekend.

Mannen versus vrouwenOp nummer 3 in de top 10 staat een interactieve paskamerhulp, waarbij vrouwen aangeven dat gemiddeld 38 procent van de Nederlandse bevolking inclusief zijzelf hiervan gebruik gaan maken. Bij mannen is dit percentage lager (28 procent).De onbekendheid van een innovatie betekent niet dat de innovatie niet zou worden gebruikt. De interactieve paskamerhulp is slechts onder zeven procent van de ondervraagden bekend.De smart paskamer is nog het meest onbekend (zes procent), terwijl deze op nummer 4 staat in de top 10. Vrouwen zien niet altijd de toegevoegde waarde van het gebruik van een retailinnovatie.  Ze vinden daarnaast dat er meer risico’s aan zijn verbonden en geven aan dat het hen niet altijd makkelijk lijkt om een bepaalde innovatie te gebruiken. Mannen (25 procent) zouden bijvoorbeeld, indien het hen nu wordt aangeboden, eerder met een vingerafdruk betalen dan vrouwen (tien procent).

"Consumenten, en dan met name vrouwen, zijn niet direct overtuigd van de toegevoegde waarde en zien meer risico’s bij retailinnovaties. Ze moeten dus een drempel over: is het eenvoudig te gebruiken? Is het betrouwbaar? En kleven er geen risico’s aan?”, zegt Frank Quix van Q&A Research & Consultancy.

Top 10:Q&A heeft uit het onderzoek een top 10 van belangrijkste technologische retailinnovaties bij consumenten afgeleid.

  1. ZelfscankassaScan zelf de barcodes van boodschappen voor het afrekenen bij een geïntegreerde betaalautomaat.
  2. Touchscreen-informatiepunt in winkelGeeft gedetailleerde informatie over het product, zoals producteigenschappen, speciale kortingen en bijpassende producten.
  3. Interactieve paskamerhulpEen display met touchscreen waarmee hulp is in te schakelen van, en communicatie mogelijk is met een ‘verkoopmedewerker’.
  4. Smart paskamer Met RFID-chips in kledingstukken identificeert de paskamer welke kledingstukken iemand meeneemt. Op een touchscreen verschijnt gedetailleerde productinformatie, zoals prijs, materiaal en wasinstructies.
  5. Smart Carts (slimme winkelwagens)Het videoscherm op de winkelkar toont de boodschappenlijst of een recept. Het interactieve systeem leidt gebruikers langs de toepasselijke schappen in de supermarkt. Op het scherm verschijnen tevens interessante aanbiedingen en ontvangt men mogelijk kortingsbonnen. De consument kan meteen de boodschappen scannen en afrekenen.
  6. Betalen met vingerafdrukScan een vingerafdruk en het aankoopbedrag wordt automatisch van de bijbehorende rekening afgeschreven. 
  7. Augmented Reality (zoals QR-code)Scan een digitaal icoon op het product met een smartphone voor meer productinformatie, zoals materialen en prijzen, en bijvoorbeeld een 3D-weergave van het product.
  8. Mobiele appsBlijf op de hoogte van het laatste nieuws, bekijk de folder, ontvang kortingsacties en maak een boodschappenlijstje via een smartphone-app. Ook direct bestellen in de online winkel is mogelijk.
  9. Interactieve paskamerspiegelDe spiegel bevat een digitaal scherm met zeer hoge resolutie en camera. De spiegel projecteert holografische afbeeldingen van kledingstukken, zodat gebruikers kunnen zien hoe ze er in een bepaalde outfit uitzien, zonder de kledingstukken zelf te hoeven aantrekken.
  10. Virtuele schappenHet lijkt in eerste instantie op een gewoon schap, maar het is een scherm in de winkel. Consumenten bekijken producten via de 3D-touchscreentechniek.