Nieuws/Binnenland
1122426
Binnenland

'Super Jumbo is letterlijk een proefwinkel'

Naast het NAC-stadion in Breda opent Jumbo woensdag de grootste supermarkt van Nederland. Deze 'Foodmarkt' heeft een oppervlakte van 6000 vierkante meter, ongeveer vier tot vijf keer zo groot als een gemiddelde super. Behalve veel verse producten en koks die in de winkel koken, is er speciaal ruimte vrijgemaakt voor een café waar klanten alles ter plaatse kunnen uitproberen.

„Ik ben reuzebenieuwd”, zegt supermarktdeskundige Joop Holla. „Ik denk dat het in het weekend erg druk gaat worden. Mensen kunnen met Pasen naar een meubelboulevard gaan, maar ze kunnen ook kiezen voor een dagje uit naar de Jumbo.”

Volgens de retailexpert van onderzoeksbureau GfK is er momenteel veel vraag naar nieuwe experimenten op het gebied van voeding. „Je ziet het aan de grote hoeveelheid kookprogramma's op tv. En door de recente voedselschandalen willen mensen graag weten wat ze eten. Wat is er dan makkelijker als je een kant-en-klaarpakket van verse producten met een recept erbij kan kopen?“

Het concept waarbij eten dat door een kok wordt klaargemaakt ook ter plekke kan worden opgegeten, bestaat nog niet in Nederlandse supers. Daar zit hem in de ogen Holla het grote verschil met Albert Heijn die met zijn grote XL-zaken vooral inzet op de combinatie van food en non-food producten.

Afgelopen jaren beconcurreerden de Nederlandse supermarkten elkaar voornamelijk op prijzen, stelt de marktonderzoeker. Afgezien van de komst van onlineshoppen zijn er vrijwel geen nieuwe ideeën doorgevoerd. En dat terwijl de crisis consumenten de hand op de knip doet houden en in het buitenland al langer verschillende grote op sfeer en beleving gerichte supermarktformules bestaan.

„Het is nog wel de vraag waar Jumbo denkt alle klanten vandaan te halen. Die zullen uit een groot gebied moeten komen”, benadrukt Holla. Hij verwacht dat de nieuwe reuze-Jumbo vooral een „proefwinkel” zal zijn, waar nieuwe ideeën kunnen worden uitgedacht en uitgeprobeerd.