Nieuws/Buitenland
1123909
Buitenland

Filmbezoek in China sterk gestegen

De opbrengst uit de verkoop van bioscoopkaartjes is in 2012 met 6 procent gestegen tot omgerekend bijna 27 miljard euro. Vooral Chinezen wisten de weg naar de filmhuizen te vinden. Daar brachten bioscoopkaartjes 36 procent meer op dan in 2011.

Dat heeft de Amerikaanse filmbond MPAA donderdag bekendgemaakt. Steeg in de Verenigde Staten en Canada de opbrengst van de kaartjes met 6 procent, in Europa, het Midden-Oosten en Afrika was sprake van een daling met 1 procent. Vooral Fransen, Spanjaarden en Italianen gingen minder naar de bioscoop.

De Amerikaanse en Canadese filmhuizen verkochten vorig jaar 1,36 miljard kaartjes. Dat was 6 procent meer dan in 2011, maar aanzienlijk minder dan in het record van 2003. Toen kochten Amerikanen en Canadezen 1,52 miljard kaartjes. Het gemiddelde kaartje kostte daar bijna 8 dollar (6,20 euro).

Het aantal bioscoopschermen steeg in 2012 met 5 procent. Vooral inwoners van Afrika, Azië en het Midden-Oosten hebben meer mogelijkheden gekregen om naar de film te gaan.