Nieuws
1124102
Nieuws

Cowell en YouTube starten online talentenjacht

Simon Cowell, het brein achter televisieformats als American Idol en X Factor, heeft de handen ineen geslagen met YouTube. Samen lanceren ze ‘The You Generation,’ een online talentenjacht.

Talenten in de dop kunnen hun zangvideo’s uploaden naar YouTube, waar ze worden beoordeeld door Cowell en andere professionals. De wedstrijd duurt 52 weken en is te zien in 26 landen, waar er na iedere twee weken een winnaar of winnares wordt gekozen. Deze verdient een geldprijs en strijdt dan samen met de anderen om een nog onbekende, grotere prijs.

Dat YouTube een springplank kan zijn voor talent is onderhand wel duidelijk. De carrières van grote namen als Justin Bieber en de Nederlandse Esmée Denters raakten in een stroomversnelling nadat ze werden gespot op de videowebsite, waar maandelijks een miljard kijkers op zitten.

Toch staat het uploaden van een video niet automatisch garant voor succes. “Omdat er zoveel video’s zijn, raakt je talent gemakkelijk verloren in de menigte. Het hangt er dus maar net vanaf wie er naar je kijkt,” aldus het promotiefilmpje van de serie. Beroemde artiesten maken ook hun opwachting in het format, waaronder de populaire boyband One Direction.