1125556
Binnenland

Wat 'n heerlijkheid

Als vreedzaam maar bezorgd activist in duurzaamheid, ondernemer en nieuwsgierig columnist gebeurt het me niet vaak dat een onderneming in Nederland mij positief weet te verbazen. Als gastspreker was ik op een bedrijfsevenement van restaurantketen La Place.

Ooit begonnen onder het dak van V&D is deze zelfstandige onderneming uitgegroeid tot zo’n 200 restaurants in Nederland met dagelijks meer dan 100.000 gasten. Hoewel de jong ogende keten al meer dan 25 jaar bestaat, had ik tot vorige week altijd het idee dat het een geraffineerde vorm van greenwashing was. Een groene vorm van marketing die ik op de koop toe nam, omdat de producten altijd lekker zijn.

Maar dat ik de plank volledig had misgeslagen, blijkt uit een reeks van wapenfeiten waarmee deze onderneming zelfs op internationale schaal koploper is in een succesvolle vorm van duurzaamheid. Smaak en kwaliteit zijn de basisingrediënten die continu afhankelijk van het seizoen worden verbeterd. Alle producten zijn vers, de koffie is duurzaam, de wijnen fair trade en conserveringsmiddelen zijn uit alle filialen verbannen. De vegetariër komt er niets te kort en op gezondheid wordt actief gelet. De producten komen het liefst uit de regio en zijn, als dat kan, biologisch.

Al deze ingrediënten worden elke ochtend aangeleverd. Niet alleen vers en lekker, maar ook caloriebewust. Zo wordt er geen brood, maar meel geleverd en brood wordt gebakken als het nodig is. Echtheid met liefde bereid zoals eten is bedoeld, voor een normale prijs zonder enige vorm van manipulatie. Met excuus voor mijn vooroordeel.