Nieuws/Binnenland

Diëtiste opent eigen winkelketen

Berdien van Wezel is het levende bewijs dat goed op je voeding letten loont. Niet alleen is de Haagse jaloersmakend slank, maar wat nog belangrijker is: ze bruist van de energie. Naast haar drukke werkzaamheden als diëtiste in diverse Haagse verzorgingshuizen, HBO-docent voedingsleer en diëtiek en adviseur voor grote levensmiddelenproducenten zoals Nutricia en Pepsico heeft zij nu ook haar eerste voedingsadvieswinkel geopend, in wat een keten van tenminste tien franchisewinkels moet worden. „Een goede uitstraling is belangrijker dan het ideale gewicht.”

„Voeding vormt mede de basis voor ieders welbevinden. Ik wil beslist niet iedereen een maatje 38 aanpraten. Met mijn team van diëtisten help ik mensen vooral om beter in hun vel te komen zitten, want dat geeft energie en zelfvertrouwen”, zegt Van Wezel. Ze is al twintig jaar werkzaam als diëtist en heeft zich gespecialiseerd in over- en ondergewicht en eetstoornissen.

In haar voedingsadvieswinkel – waar klanten met en zonder afspraak welkom zijn – kunnen alle doelgroepen terecht: ouders met kinderen met overgewicht, chronisch zieken („denk aan darmaandoeningen of diabetici”), allergiepatiënten. „Maar ook vrouwen die voor de zomer weer in hun bikini willen passen of topsporters”, zegt Van Wezel, die regelmatig ook speciale workshops organiseert. „Zoals voor vrouwen in de overgang.”

Volgens haar is deze laagdrempelige formule uniek. „Wij verkopen een professioneel advies in combinatie met producten die bijvoorbeeld de weerstand verhogen, zoals voedingssupplementen en vitamines. Of eiwitpreparaten die helpen gewicht te verliezen of juist wat aan te komen.” In de ruim opgezette winkel zijn naast de toonbank, twee balies en een spreekkamer. „Wij bieden verschillende niveaus van privacy, die passen bij de verschillende vragen waarmee cliënten of patiënten komen”, zegt Pieter de Vries, executive coach en de zakenpartner van Van Wezel.

Samen willen zij de formule de komende maanden uitrollen door heel Nederland. „Wij zijn voornemens dit jaar tien winkels te openen met franchisenemers. In Nederland zijn 3000 diëtisten. Daarvan zijn er volgens onze cijfers zeker 200 heel deskundig. Wij zijn op zoek naar de echte ondernemers onder hen. Daarnaast selecteren wij onze franchisenemers op inhoud en liefde voor het vak.”