Nieuws/Binnenland

Producent SimCity heeft spijt

De grillige lancering van SimCity is ontwikkelaar Maxis niet in de koude kleren gaan zitten. Producent Lucy Bradshaw noemt de afgelopen dagen “de moeilijkste situatie die we ooit hebben getrotseerd.”

Bradshaw, die sinds 1997 bij Maxis werkt, zegt het bedrijf nauwelijks te hebben verlaten sinds de lancering. “Ik ben ongeveer 24/7 aan de slag. In de dagen voor de release zagen we een enorme stijging in de vraag naar ons product, die we niet zagen aankomen. We hebben onze fans onderschat, dat is onze grootste fout geweest. We hadden beter moeten weten,” aldus Bradshaw in een interview met gameswebsite CVG.

De producent voelt een grote verantwoordelijkheid voor haar team. Bradshaw: “Het voelt alsof ik ze heb teleurgesteld, dat het mijn schuld is. Alle verkoopdata en grafiekjes kunnen je niet het hele verhaal vertellen. Laat je game los op de wereld, en je zult zien dat spelers je uitdagen op manieren die je zelf nooit voor mogelijk hield.”

SimCity vereist een internetverbinding om te spelen. Steden van spelers worden online opgeslagen op servers. Dat leidde tot tal van inlogproblemen, waarbij bouwers hele steden hebben verloren door fouten in de connectie. Als spijtbetuiging bieden Maxis en uitgever Electronic Arts een gratis game aan uit de Origin-catalogus.