Nieuws

DISCUSSIE. PRAAT MEE!

Historisch schip nagebouwd! En dan?

Een Amsterdamse melkschuit wordt momenteel nagebouwd en in mei te water gelaten, zo werd gisteren bekend.  Nederland zit in een hausse van het bouwen van replica´s van antieke schepen. Wat gaat er met al die prachtige boten gebeuren als ze af zijn? De Batavia in Lelystad ligt ondertussen in het water te verrotten.

Het nabouwen van de Zeven Provinciën in Lelystad, van de Delft in Delftshaven en de Willem Barentsz in Harlingen. Dat zijn de drie grote replicaprojecten die op dit moment in Nederland gaande zijn, miljoenenprojecten die de Nederlandse maritieme historie tot leven wekken. Verder zijn er vele andere kleinere projecten.

Doel bereikt

Door deze projecten wordt het verloren bouwproces weer tot leven gewekt.  Daarmee is op zichzelf al een doel bereikt. ,,Maar meestal wordt de vraag, wat gaan we doen met de boot als hij eenmaal af is?, op de lange baan geschoven", zegt Thedo Fruithof, organisator van de beurs Klassieke Schepen.

Eerst bouwen

,,Eerst maar eens bouwen, dan zien we verder. Bouwen is heel leuk. Maar daarna komt de vraag: hoe onderhoud je het? De groep van opbouwers maakt meestal plaats voor een groep die het moet continueren. De een doet het in dat tweede stadium beter dan de ander."

Klein bedrag

,,Wij willen schoolklassen op deze Amsterdamse melkschuit voor een klein bedrag gaan rondvaren", zegt  voorzitter Floor van Dusseldorp van De Stichting De Waterlandse Melkschuit. ,,Daarnaast denken we aan het tegen betaling rondvaren van toeristen op het IJ. Verder weten we het nog niet, het moet zich nog verder uitkristalliseren."

Druk bezocht

Enkele jaren geleden organiseerde de Beurs Klassieke schepen een ontmoetingsdag in Medemblik om juist deze discussie aan te zwengelen. De bijeenkomst werd druk bezocht. Het thema is actueler dan ooit, zeker nu oud-scheepsbouwmeester Willem Vos, die de Batavia bouwde, enkele weken geleden een oproep deed zijn schip op het droge te leggen omdat het vaartuig nu in het water ligt te verrotten.

Reageer!

Wat vindt u? Worden er te lichtvaardig grote historische maritieme bouwprojecten opgezet? Heeft u tips voor de bouwers om hun schip ook na oplevering kostendekkend te kunnen houden? We horen graag van u, met een bijdrage aan een discussie waardoor de maritieme identiteit van Nederland levend blijft.