Nieuws/Binnenland
1128242
Binnenland

Nederlanders blijven 'snoepen'

Nederlanders blijven snoepen, zowel gezond als ongezond. We gaven vorig jaar 3,6 miljard uit aan zoet snoepgoed uit. Dit is het hoogste bedrag ooit, volgens het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren (SSZ). Daarnaast gaven we volgens de groente- en fruitverkoper The Greenery ruim 27 miljoen euro uit aan snackgroenten. Dat is 6 miljoen meer dan in 2011. Dat meldden beide organisaties vrijdag.

Nederlanders lijken niet te bezuinigen op het kopen van chocolade, nootjes, koek, drop, banket en chips. Ondanks de crisis gaven we in 2012 meer uit dan in 2011, toen was het 3,5 miljard. Vooral de omzet van chocolade, nootjes, pinda's en chips nam toe. Naast goedkoop snoepgoed behoren luxeartikelen volgens het SSZ ook tot onze favorieten. „Snoepen blijft voor veel mensen een moment van genieten. Juist in tijden van economische malaise”, aldus een woordvoerder van het SSZ.

Verder zijn er in totaal nog 14,5 miljoen zakjes en bekertjes snacktomaatjes, komkommertjes en minipaprika's over de toonbank gegaan. In 2011 waren dat er nog 13 miljoen.

Tandartsen zijn niet blij met de snoepgewoontes van Nederlanders. Ze spreken van een „tsunami van tanderosie”, die de zuren in zoet snoepgoed en frisdranken volgens hen veroorzaken. „We zien zowel volwassenen als kinderen waarbij de tanden zijn afgesleten of helemaal zijn verkleurd. We luiden hierbij de alarmbel “, aldus een woordvoerder van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT).