Nieuws
1128361
Nieuws

Rotterdam ontdekt schat aan 'game-bedrijven'

De stad Rotterdam heeft in de persoon van wethouder Hamit Karakus (stedelijke ontwikkeling) een nieuwe schat ontdekt: een groeiende markt van bedrijven die leerzame games in elkaar zetten. Zo'n 40 bedrijven in de Rotterdamse regio maken inmiddels serieus werk voor landen over de hele wereld. Donderdag presenteerde een aantal van hen de soms meest 'kekke gadgets'.

Met een groeiende omzet zou de regio Rotterdam, na New York, inmiddels de tweede plaats innemen als het gaat om 'serious gaming en e-learning', zoals de sector wordt genoemd. De ranking wordt bepaald op basis van omzet, niche producten en klanten die de bedrijven wereldwijd hebben. Reden genoeg voor een nieuwe magazine over deze tak van sport.

Het eerste exemplaar werd donderdag aan Karakus uitgereikt. Hij maakte duidelijk dat deze 'verborgen schat' één van de vijf pijlers in de creatieve sector is waar de gemeente op focust. „We nemen voor deze bedrijven obstakels weg en zoeken eventueel huisvesting. Voor dit soort bedrijven zijn er dan ook geen wachtlijsten meer”, aldus Karakus.

Het gaat veelal om kleine bedrijfjes, met vaak maar enkele mensen in dienst, die zich vroeger verstopten op zolderkamertjes. Het gaat niet alleen om simulaties voor bijvoorbeeld hulpdiensten, die op een scherm allerlei ongevallen kunnen oefenen, maar ook om programma's waarmee via een game scenario's uit de operatiekamer kunnen worden geoefend. Zo is een samenwerking ontstaan tussen het gamebedrijf Vertigo, het Oogziekenhuis Rotterdam en TU Delft.

VStep, gespecialiseerd in simulatie voor de maritieme sector, bouwde virtueel de havens na van Rotterdam, New York, Rio de Janeiro, Hamburg en South Hampton. De simulatie-installaties van dit bedrijf zijn wereldwijd geleverd aan meer dan 100 klanten in Argentinië, de Filipijnen, Indonesië, Brazilië, Mexico, Verenigde Staten en de Europese Unie. Karakus is vooral blij omdat een nieuwe sector zijn kans grijpt en bewijst dat die kan blijven groeien.