Nieuws/Buitenland
1128873
Buitenland

Hitsige schildpad steekt hok in brand

Een mannetjesschildpad die, net uit de winterslaap ontwaakt, in een hitsige bui zijn wederhelft opzocht, heeft in zijn zoektocht naar een liefkozing per ongeluk brand gesticht in zijn verblijf. Het kostte beide schildpadden het leven.

Het schildpaddenkoppel, Henry en Alice, was in het schildpaddenverblijf van eigenaar Alf Clayton in Thornaby, Teesside (Groot-Brittannië) ontwaakt onder invloed van een warmtelamp. Het was juist die lamp die Henry omstootte toen hij op zoek ging naar zijn vrouwtje. Door de hitte van de lamp ontbrandde het stro in het verblijf, zo weet de Mirror.

Alf en zijn vrouw werden gewaarschuwd door buren, die rook uit de garage zagen komen: ,,We konden maar ternauwernood de auto uit de garage krijgen. Toen sloegen de vlammen al uit het schildpaddenverblijf. Wij konden de dieren er niet meer uithalen. De hitte was te intens."

De inderhaast toegesnelde brandweer kon wel voorkomen dat de brand oversloeg naar de naastgeleden garage en een speelkamer voor de kleinkinderen van de eigenaren, maar kwam te laat om de twee dieren te redden. Het overlijden van de twee huisschildpadden kwam vooral bij Alfs echtgenote Gaynor hard aan. De oudste van de twee schildpadden is 45 geworden en was al jaren in de familie.