Nieuws/Binnenland
1128954
Binnenland

Kamer heeft moeite met overname HTM door NS

De Tweede Kamer is zeer kritisch over de geplande samenwerking tussen de NS en de Haagse vervoerder HTM, waarbij NS 49 procent van de aandelen HTM overneemt. Dat bleek woensdag in een Kamerdebat over (gedeeltelijke) staatsbedrijven.

De PVV is tegen de overname en andere oppositiepartijen als D66 en het CDA, maar ook regeringspartij VVD zijn zeer kritisch. ,,Een staatsbedrijf moet niet verder stappen in een markt waar is afgesproken dat de markt haar werk moet doen. Daarom zou ik geen voorstander zijn van nog meer invloed van NS op de regionale of lokale vervoerdersmarkt. Eigenlijk moet je eerder denken aan afbouw'', zei VVD-Kamerlid Aukje de Vries.

De PVV vindt dat de gedeeltelijke overname van HTM niet bevorderlijk is voor de concurrentie ,,NS gaat via een achterdeur HTM opslokken'', zei Kamerlid Roland van Vliet. De spoorwegen worden volgens hem zo ,,een machtig gedrocht''.

Ook D66 maakt zich zorgen over de eerlijke concurrentie. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën moet zorgen dat de indianenverhalen van de feiten worden gescheiden, zei Wouter Koolmees van D66. Het CDA ziet een ,,raar soort rolvermenging'' nu NS zich meldt op de trams en bussen in Den Haag.

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën hield de Kamer voor dat de politiek in het verleden juist geregeld heeft dat NS zich ook op de regionale en lokale vervoersmarkt mag begeven. Hij ziet NS ,,verdedigbare investeringen'' doen, die de concurrentie op de vervoersmarkt ten goede komen. Het zou een complete ommezwaai zijn als NS gedwongen wordt om zich te beperken tot de trein en het hoofdrailnet, aldus de PvdA-minister.

NS en HTM zijn het overigens nog steeds niet definitief eens over de overname van 49 procent van de aandelen, die vorig jaar september al werd aangekondigd. Het uiteindelijke bedrag is medebepalend voor de vraag of de Staat als aandeelhouder van NS zeggenschap heeft over de deal.