Nieuws/Binnenland
1129278
Binnenland

Van monteur tot miljonair

Ze zijn nauwelijks over het hoofd te zien in Thailand: de knalgele loodsen van autoservicebedrijf B-Quik. Nederlander Henk Kiks bouwde zijn bedrijf binnen tien jaar uit tot de grootste onderhoudsketen van het Aziatische land.

Rijen banden liggen opgestapeld en hangen aan rekken in zijn grootste filiaal in het oosten van Bangkok. De 50-jarige Puttenaar heeft er vorig jaar een recordaantal van 700.000 verkocht.

„Wij waren de eerste ’onestop shop’ in Thailand waar je terecht kunt voor banden, olie, filters, accu’s, uitlaten, remmen, airco, ruitenwissers, noem maar op. De meeste onderhoudsbedrijven zijn verbonden aan één leverancier, maar wij verkopen allerlei verschillende merken.”

B-Quik telt momenteel 89 vestigingen, die Kiks consequent zijn ’winkeltjes’ noemt.

De Nederlander tekende onlangs een overeenkomst met een projectontwikkelaar om in Cambodja de eerste B-Quik te openen. Eind 2015 wil hij daar vijf tot zes vestigingen hebben. Hij aast ook op Myanmar, waar hij goed de marktontwikkelingen volgt. Met 7,5 miljoen auto’s is Thailand zijn voornaamste markt. „Per jaar worden hier 1,2 miljoen nieuwe auto’s verkocht en er gaat niets uit. Ik kan voorlopig dus nog wel even doorbouwen. Dat is het mooie van deze groeimarkten.”

Avontuur

Kiks begon zelf ooit als automonteur bij Kwik-Fit in Nederland, waar hij wist op te klimmen tot filiaalmanager, inkoper en uiteindelijk marketingdirecteur van Europa. Na vele jaren bij de serviceketen lonkte een avontuur ver weg. Hij accepteerde een aanbod van een bandenfabrikant om een vestiging voor hen op te zetten in Indonesië. In 2003 wist Kiks vervolgens samen met een partner een aantal min of meer zieltogende bandenservicebedrijfjes van Ford Motor Company over te nemen. Hij had de ambitie om er de beste onderhoudsketen in Thailand van te maken.

Al gauw verschenen steeds meer knalgele B-Quiks op strategische locaties in Bangkok en elders in het land. Vorig jaar draaide hij een omzet van 100 miljoen euro. Zijn banden en diensten zijn gewild, maar toch is dat volgens Kiks niet de kern van zijn succes. „Veel van de waarde zit in onze stijl van management. Banden kun je overal kopen, maar de service en kwaliteit van mijn mensen maken het verschil.”

Lees het complete verhaal vandaag op de MijnBedrijf-pagina in De Telegraaf.