Nieuws/Binnenland
1129392
Binnenland

Zorgen in Kamer over stijgende kosten ov

Politici in de Tweede Kamer maken zich zorgen over de steeds maar stijgende uitgaven voor het openbaar vervoer, terwijl er niet meer reizigers gebruik maken van tram, metro en bus. Onder meer VVD, PvdA, SP en D66 willen snel helderheid over de regionale aanbestedingen en de gevolgen daarvan.

„We moeten kijken hoe we kwaliteit kunnen krijgen in combinatie met meer reizigers”, stelt VVD-Kamerlid Betty de Boer. Volgens haar is het belangrijk om lessen te trekken uit de situatie rond tram en bus, zodat ook aan de NS betere eisen kunnen worden gesteld. „Zo zou het aantal reizigers een veel dwingender eis moeten zijn.”

Ook Duco Hoogland van coalitiegenoot PvdA stelt dat de marktwerking niet is geworden van wat er eerder van werd verwacht. Hij vindt het daarom goed dat er een landelijk kader voor tarieven komt, waar iedereen zich aan moet houden. Ook moeten vervoerders volgens hem veel meer gaan samenwerken, iets waar staatssecretaris Wilma Mansveld (Openbaar vervoer) ook al op hamert.

Stientje van Veldhoven van D66 vindt dat het niet zo kan zijn dat gemeenten en provincies minder zorgvuldig zijn met het geld omdat een groot deel van de rijksoverheid komt. Ze wil een debat om meer te weten te komen over de cijfers. „Het kan zijn dat de kosten stijgen omdat we nu beter openbaar vervoer hebben en dat het aantal reizigers nog na-ijlt. Het is natuurlijk een ander verhaal als er enorme winsten worden gemaakt”, stelt ze.

En daar zit ook volgens Farshad Bashir van de SP het probleem. „De vervoerders hoeven geen inzicht te geven over waar de winst naartoe gaat. We hadden al langer een vermoeden dat het vervoer duurder was geworden, maar nu hebben we ook bewijs.” De SP wil toe naar een totaal ander systeem voor het ov, waardoor de overheid veel meer grip krijgt op de kosten.

Volgens een onderzoek dat dinsdag in het Financieele Dagblad is gepubliceerd zijn de publieke kosten aan tram, metro en bus van 2004 tot en met 2010 met 105 procent gestegen tot 1,9 miljard euro. Dat komt volgens de onderzoekers omdat er bij de aanbesteding te weinig aandacht is voor de kosten.