1130102
Binnenland

Treinbotsing Maasvlakte menselijke fout

De frontale botsing tussen twee goederentreinen op 13 april op de Maasvlakte is veroorzaakt door een menselijke fout. De treindienstleider had per ongeluk op hetzelfde spoor twee treinen toegelaten die in tegengestelde richting reden. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een rapport dat vrijdag is gepubliceerd.

De fout kon gebeuren doordat het veiligheidssysteem van spoorbeheerder ProRail tekortschoot. Inmiddels heeft ProRail de situatie op de goederenspoorlijn verbeterd.

In het industrie- en havengebied werden wissels lokaal bediend en was het netwerk niet overal voorzien van seinen. Dit jaar stapt ProRail over naar het centrale beveiligingssysteem. „Hiermee heeft de spoorbeheerder adequaat gereageerd op de geconstateerde overtreding”, aldus de inspectie.

Door de botsing ontspoorden 12 wagons. Twee machinisten raakten lichtgewond. Het spoor raakte zwaar beschadigd waardoor de spooraansluiting naar de ECT Deltaterminal enkele dagen was geblokkeerd.

Volgens de ILT reed een van de machinisten te hard waardoor hij zijn locomotief niet op tijd tot stilstand kon brengen. De gevolgen van de botsing waren hierdoor groter.