Nieuws/Binnenland

Haagse taxichauffeurs zijn boos

De nieuwe taxiverordening, die vanaf oktober in Den Haag moet ingaan, heeft kwaad bloed gezet bij de chauffeurs. Ze hebben het idee dat ze ’opdraaien voor de lasten, maar niet profiteren van de lusten’. Als er niets aan de plannen wordt gedaan, overwegen ze zelfs de nieuwe regels te negeren.

Stichting Taxibelang Haaglanden, die nota bene samen met verkeerswethouder Peter Smit al jaren praat over verbetering van de kwaliteit van het vervoer, heeft het gevoel dat ze amper gehoord is bij de totstandkoming van de verordening.

Kern van het nieuwe plan is dat taxichauffeurs in drukke Haagse stadsdelen straks alleen nog maar klanten mogen oppikken als ze in het bezit zijn van een groengele pas. Chauffeur moeten hiervoor examen doen en aangesloten zijn bij een zogeheten Toegelaten Taxiorganisatie (TTO) van minimaal dertig chauffeurs. Zo’n TTO moet minimaal 12.000 euro betalen aan leges.

De taxichauffeurs vrezen dat handhaving van de nieuwe regels heel moeilijk zal zijn en dat vooral in de nacht en in het weekeinde de niet-keurmerkchauffeurs de regels aan hun laars zullen lappen. Om dat te voorkomen, zou in hun optiek in heel de hofstad de groengele pas verplicht moeten zijn. Daarnaast zal het aantal standplaatsen, met name bij station Hollands Spoor, drastisch verminderen en mogen taxi’s geen gebruikmaken van de bus- en trambanen. Naast de stichting heeft ook het Haags Taxiplatform, gesteund door branchevereniging KNV Taxi, een zogeheten zienswijze ingediend bij het college van B en W en de gemeenteraad. ’Onwerkbaar’ en ’onverteerbaar’ noemt het platform de plannen.

Lees verder in De Telegraaf