Nieuws
1130848
Nieuws

 

Slechts 375 stuks McLaren P1

Geheel verrassend is het design van de productieversie van de McLaren P1 niet, want het conceptmodel liet de definitieve productieversie al voor 97 procent zien.

Extra luchtroosters

Wat is er dan nog gewijzigd? Aan de voorzijde zijn nog wat extra luchtroosters geplaatst om de lucht beter af te voeren. Ook aan de achterzijde zijn er nog wat aerodynamische aanpassingen gedaan. Belangrijk ingrediënt bij de ontwikkeling van de P1 is carbon. Vrijwel de gehele auto is er van gemaakt. Bij sommige carrosseriepanelen en onderdelen van de P1 kun je dat goed zien. Bijvoorbeeld aan de voorbumper en de zijflanken. Opvallend zijn de verschillende McLaren-logo´s die over de hele auto terugkomen: de vorm van de koplampen bijvoorbeeld en de achterste twee luchtinlaten naast de motor.

916 pk

Over de motor gesproken. De McLaren P1 maakt gebruik van een 3,8-liter V8 die is voorzien van twee turbo’s. Dezelfde krachtbron dus als in de MP4-12C en MP4-12C Spider. In het geval van de P1 levert de achtpitter 737 pk! De V8 is gekoppeld aan een lichtgewicht elektromotor met een netto vermogen van 179 pk. Dat brengt het totaalvermogen op 916 pk. Met dat gecombineerde vermogen haalt de P1 een topsnelheid van 350 km/h. Let wel, die topsnelheid is elektronisch afgeregeld. In minder dan 17 seconden is het al mogelijk 300 km/h te rijden. De P1 haalt in minder dan 3 seconden 100 km/h en 200 km/h in minder dan 7 tellen.

Prijs

De oplage van de P1 blijft beperkt. McLaren bouwt niet meer dan 375 stuks. Al die exemplaren zijn zowel geschikt voor de openbare weg als voor het circuit. En de prijs? Liefst 866.000 pond exclusief belastingen, in euro's brengt dat de prijs op meer dan 1 miljoen euro. De optielijst is klein. Het is mogelijk op maat gemaakte bagage te bestellen en de auto enigszins te personaliseren via het McLaren Special Operations programma. De P1 beleeft zijn debuut tijdens de Autosalon van Genève.